Jack

    jag har tänkt mig att läsa svenska 3 på komvux hur många veckor kan jag läsa kursen på för att bli klar så snabbt som möjligt? Man kan väl inte ansöka om studiebidrag om man bara läser en kurs?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jack,

    jo, man kan få Studiemedel för att läsa en kurs, men vissa villkor måste uppfyllas.

    Svenska 3 är en kurs á 100 gymnasiepoäng. På heltid läser man 20 gymnasiepoäng per vecka. På heltid läser man, alltså, Svenska 3 på fem veckor.

    För att ha rätt till studiemedel måste man läsa på minst halvtid. Vid studier på lägre takt än halvtid, har man inte rätt till studiemedel. Vid halvtidsstudier (om du läser Svenska 3 på 10 veckor) - har du möjlighet att få halva studiemedel, som ger ca 1500 kr. i bidrag per månad.

    Om du läser svenska 3 på fem veckor, läser du i så fall på heltid. I så fall kan du få hela studiemedel under de fem veckor som du bedriver dina studier. Det ger ca 3000 kr i bidrag per månad.

    Om en studerande har barn, kan hen genom att kryssa i rutan "jag söker barntillägg" även få barntillägget till studiemedel.

    För mer info se www.csn.se eller kontakta personal på CSN.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA