Jack

    För att ta examen från komvux gäller väl samma regler som att ta examen från gymnasiet? Vad innebär att idrott och hälsa 1 inte ingår i komvuxexamen För jag har inte godkänt i ämnet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jack,

    examensbevis från komvux är lika mycket värt som examensbevis från ungdomsgymnasiet. men reglerna för att uppfylla kraven är inte identiska.

    Om jag förstår dig rätt, så har du inte godkänt betyg i idrott och hälsa 1 och det gör ingenting - för att den kursen får ändå inte ingå i examensbeviset från komvux /från 1 jan 2017 får inte den ingå - innan dess kunde den ingå/.

    Om du ska ta Examensbevis från komvux, så gäller följande: du måste ha minst 2400 betygsatta gymnasiala poäng. Av dem måste minst 2250 poäng vara godkända, dvs betygsatta med betyget E eller högre. Innehållsmässigt /vilka kurser som får ingå i examensbeviset/ är det bra att "ta" med en studievägledare på komvux. Allmänt gäller det att examensbevis från komvux bör "påminna" om examensbevis från gymnasiet, men det är mindre strikt - fler valfria kurser får ingå.

    Vänligen

    Julia SYV