Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Jesper,
    Garanterat valbara kurser syftar på 200 poäng individuellt val. En utökad kurs är ngt. "extra" som du inte har "rätt" till att över huvudet taget läsa.
    Man läser mer än 2500 poäng bara i mån "av möjlighet" - om du vill och skola kan erbjuda dig det.
    Gymnasiets uppgift är att se till att alla elever har möjlighet att ta ut Gymnasieexamen och för det räcker det med 2500 poäng.

    Så, tyvärr, måste jag svara: NEJ, det finns inga garantier för utökade kurser. Att läsa en utökad kurs är ett undantag och skolan kan neka dig det.

    Jag förstår att det är nog inte det svaret som du önskade att få... men tyvärr så kan jag inte ge dig ett annat svar.
    Om du vill läsa en utökad kurs /och tyvärr inte får/ inte för behörighet utan för att få Meritpoäng, så skulle du kunna använda tiden till att träna på Högskoleprovet & komma in på en högskoleutbildning på dess resultat. På länken http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html finns all nödvändig info- om Högskoleprovet.
    Det går att träna på gamla prov. Bästa personliga resultat uppnår man tredje eller fjärde gången man gör Högskoleprovet, därför är det fördelaktigt att planera göra provet minst tre gånger innan man söker till en högskoleutbildning.
    Jag hoppas att mitt svar inte gjorde dig besviken & skall hålla tummarna för dig!
    Mikael SYV
    Hej igen,
    jag antar att det är för sent att ändra Inriktning till Teknikvetenskap /vilket skulle lösa problemet/, men vad sägs om att försöka ändra i Programfördjupningar? Jag vet inte vilka kurser du valde inom Programfördjupningar och vilka av dem som du ännu inte har fått betyg i - men eftersom Matte 4 och Fysik 2 kan erbjudas inom programfördjupningen, skulle lösningen kunna vara att ta bort en 100 p.kurs från dina "programfördjupande kurser" och stoppa in t.ex. Matte 4 dit i stället.
    Och då väljer du Fysik 2 och Eng. 7 - 200 p. Indiv.val. På så sätt läser du inte mer än 2500 p och har inga utökade kurser.
    Önskar dig Lycka till!
    Mikael SYV
    • : Tack så mycket för dina utförliga svar – jag får kolla vidare med min skola om vilka möjligheter som finns. Engelska 7 kursen börjar först nästa vecka och jag är först i kö ifall någon väljer att hoppa av/byta kurs inom en rimlig period. Min mentor intygade om att det inte är helt ovanligt att det ramlar bort någon från dessa tillvalda kurser, så jag håller tummarna. Högskoleprovet ska jag göra både nu i höst och i vår så jag hoppas det kan hjälpa, i värsta fall. Tack än en gång för hjälpen! :-)
    • Julia : Ang.Meritpoäng: om du inte får plats på Eng.7, kan du läsa Matte 5 - om Matte 4 krävs för behörighet, får du inte Meritpoäng för Matte 4 men du får för Matte 5. På www.matteboken.se kan du se svårighetsgrad i varje mattekurs och även öva på uppgifterna. På så sätt kan du förbereda dig innan Matte 5 tenta/prov. På uppdrag från "det glada gänget SYV-are" på Fragasyv.se, som alla håller tummarna för dig! Julia *L* ;-)