Maja
    Jag har en icke avslutad "Ekonomisk linje" då jag studerade ett år via Komvux. Jag fick jobb och hoppade av utbildningen och har jobbat sedan dess. I kursen ingick bl.a. samhällskunskap, företagsekonomi, ADB, engelska, svenska och matte.

    Jag har betyg i dessa ämnen (1992-93, sifferbetyg). Jag trodde att jag skulle kunna använda dessa gamla ämnesbetyg för att räkna in dem nu i ett slutbetyg/examen. Men jag fick besked om att det inte går att räkna om betygen från dessa kurser då betygssystemet har ändrats så många gånger sedan dess.

    Är alltså mina gamla betyg i t.ex. matte A (110 p) och engelska A (110 p) ogiltiga? Måste jag läsa om dessa ämnen?

    Jag har hört om de som har hoppat av gymnasiet och har fått använda sina gamla betyg, som är äldre än mina Komvuxbetyg, för att läsa upp till ett slutbetyg. Är det skillnad på ämnen lästa via gymnasieskola och Komvux?

    Tack på förhand.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Maja!
    Jag undrar vad ditt mål är. Om du vill komma in på en viss eftergymnasial utbildning, t.ex. och i så fall på vilken utbildning?

    Om du vill få "gymnasiekompetens" = Slutbetyg från gymnasiet, så finns det olika vägar att gå. En lösning är att göra prövningar och visa på så sätt att du har kunskaper. Betyg från prövningar är lika mycket värda som betyg i slutet av en läst kurs.

    Om du vill söka till högskola, tänk på möjligheten att söka på "reell kompetens" som är en kombination av dina betyg och arbetslivserfarenhet.

    Om du vill söka till yrkeshögskola (se utbud på www.yhguiden.se ) så är det bra att veta att behörighetsreglerna till YH är ganska generösa och man kan komma in även utan att formellt sett vara behörig.

    Annars så är det Studie- och yrkesvägledare på Komvux i din kommun som du får boka tid hos och då tar du med alla dina betyg, så får ni diskutera saken och komma fram till en bra lösning.

    Med vänlig hälsning
    Mikael

    • : Hej! Tack snälla för ett snabbt svar. Mitt mål är först och främst att få ett slutbetyg. När det är klart vill jag fortsätta mot en utbildning och jag vill nu ändra inriktning i livet och bli undersköterska. Började jobba direkt efter skolan och har ingen utbildning förutom den ej avslutade ekonomiska kursen på Komvux. Jag har varit hos en studievägledare som talade om att systemet har ändrats så många gånger och att man därför inte kan räkna om min matte (110 p) och engelska (110 p) med sifferbetyg från 92-93 till det nuvarande betygsupplägget. Det tycker ju jag känns helt knasigt och därav min fråga om mina betyg verkligen är ogiltiga? Mvh Maja
    • Milla : Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Maja!
    Om ditt mål är att bli undersköterska, då är en snabbare och mer framkomlig väg för dig - att söka Vård- och omsorgs utbildning på Komvux. Den kan heta "Omvårdnadspaket" eller ngt. annat namn kan också förekomma. Du säger då på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd, att du vill bli undersköterska, så hjälper de dig. Utbildningens längd är ca 1,5 år (tre terminer) och du kommer mycket lättare in på den utbildningen i fall du INTE SEDAN INNAN har gymnasial utbildning (detta p g a Komvux prioriterar personer med kort tidigare utbildningsbakgrund).

    Om du först skaffar dig gymnasiekompetens (Slutbetyg eller gymnasieexamen) och söker till undersköterska sen - kanske du inte får plats. Personer som redan har en gymnasieutbildning prioriteras till ännu en annan gymnasial utbildning - i sista hand.

    Ang. dina "gamla betyg": det finns en regel som säger att betyg i kurser som är äldre än 8 år får ej tas med i ett Slutbetyg från gymnasiet. Undantag kan beviljas av rektor på Komvux i fall det går att påvisa att du fortfarande har de kunskaperna "vid liv", trots att det gick så många år sedan dess.
    Om du har de kunskaperna aktuella, då kan du göra test eller prövning och få betyg på det sättet.
    Du kan också läsa igenom Matte 1 (första gymnasiekurs just nu) snabbt - snabbare än på heltid, vilket är möjligt om man läser på distans eller på "flex" och få betyg efter 3 veckor (i stället för 5 v, som det tar att läsa Matte 1 på heltid).

    Som sagt, har man kunskaper "vid liv", går att visa att man har dem. I annat fall är det lika bra att läsa om kurser för att repetera och fräscha upp sina "gamla kunskaper".

    Ang. utbildning till undersköterska: vet ej i vilken kommun du bor, kan därför inte ge dig detaljerad info om vad som finns just för dig. Men i de flesta kommuner kan man läsa till undersköterska och det finns ibland "snabb variant" - läsa på ett år. Andra alternativ är att läsa på deltid och jobba deltid samtidigt. Även distansstudier (eller delvis på distans) kan förekomma.

    Om du utbildar dig till undersköterska, kan du senare söka påbyggnadsutbildningar inom yrkeshögskola. Se utbud på http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=4&Municipality.county=&Education.text=
    och http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=12&Municipality.county=&Education.text=

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för ditt svar. Jag skrev ner de råd jag fick här och beställde en tid med en annan studievägledare här hemma och nu börjar det hända grejor. :) Allt gick jättefort, på bara några dagar var jag redan igång med att läsa till undersköterska på distans med alla gemensamma ämnen och kan få ett slutbetyg däremellan om jag vill. Jag är väldigt tacksam för de svar jag har fått. Det är toppen med en sådan här möjlighet på nätet där man kan fråga och få svar. Det ger lite kött på benen så man kan/vågar ta för sig lite. :) Åter igen, ett jättestort tack! /Maja
    • Milla : Vi på Fråga SYV är mycket glada att våra svar blir till hjälp! LYCKA TILL med dina studier! Återkom gärna om du vill ha svar på ngn mer fråga. Du får också tips om oss - dina bekanta. Vi vill hjälpa fler människor att hitta rätt yrke eller utbildning! :)