Jacob
    Hej!
    Jag läser för närvarande på Komvux, och planerar att antingen göra slutbetyg i juni, eller gymnasieexamen under hösten. Dock har jag 1/3 av mina betyg från det äldre betygssystemet G-MVG som ett samlat betygsdokument från dels gymnasieskolan och dels Komvux. Resterande 2/3 av betygen är nya kursplaner med E-A i betygsskala.

    Jag har läst att de gamla betygen inte gäller efter juli, och att man inte längre kan få slutbetyg utfärdat. Då undrar jag om mina 1/3 av de gamla betygen inte kommer gå att transformera till nya? T.ex. har jag Svenska A & B samt Svenska 3. Blir då mina A & B ogiltliga, men att jag har Sv3 blir det ju väldigt märkligt och onödigt att behöva pröva upp de kurserna inom ramen för det nya systemet. Ponera att alla mina äldre betyg finns som motsvarandekurs bland nya enligt skolverkets motsvarandelista.

    Eftersom jag hade tänkt söka till högskolan till VT16, så vore det ju bäst för mig att göra en gymnasieexamen under hösten. Om jag inte får använda mina äldre betyg kan jag alltid stressa fram ett slutbetyg till juni, men det blir ont om tid. Vore därför toppenbra om jag fick klarhet i saken. Har fått lite olika information från olika håll hittills.

    Mycket tacksam för svar! / Jacob

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jacob!

    Det är rektor på komvux där du läser nu som skriver under ditt Slutbetyg eller Examensbevis och med sin underskrift försäkrar att alla regler följdes och att du får ett riktigt utbildningsdokument, som håller alla mått och ger dig Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Det är Studie & yrkesvägledare på komvux som förbereder dokumentet (Slutbetyg eller Examensbevis) för rektor för underskrift och det är deras bedömning som ligger till grund hur ditt utbildningsdokument kommer att se ut.

    Det lite rörigt med alla regler och alla möjliga undantag. T.ex. finns det en regel som säger att betyg som är äldre än 8 år får inte tas in i ett Slutbetyg men undantag får beviljas i vissa fall. Du är 24 år och jag antar att de betyg som du fick under åk1 på gymnasiet "fyller 8 år" nu under början av juni och då kan de inte tas in i ett Slutbetyg som utfärdas i mitten av juni - för att de blir för gamla. Men undantag kan beviljas om det går att "påvisa" att du "genom senare studier eller arbetslivserfarenhet" höll kunskaperna vid liv. Exempel: i de ämnena där kurserna bygger direkt på varandra som t.ex i Matte, ... om du läste Matte 2 för inte allt för länge sedan och ditt betyg i Matte 1 är mer än 8 år gammal, kan man hävda att du genom senare studier höll kunskaperna vid liv.
    Men i Svenska, t.ex. där kurserna INTE direkt bygger på varandra, har man då ett problem. Så - i fall ditt betyg i Svenska A fyller 8 år snart, kan du inte ta in den pga "höga åldern" in i ett utbildningsdokument, som bör bekräfta att du har Grundläggande behörighet.
    Det är fördelaktigt för dig, enligt min mening i alla fall, att försöka hinna få ut ett Slutbetyg vid månadsskiftet maj/juni - om du kan. Det är 2350 poäng som krävs för ett Slutbetyg. Du får ha upp till 10% icke-godkända poäng i det och ändå ha Grundläggande behörighet.

    Jag råder dig göra planering av ett Slutbetyg tillsammans med Studie- & yrkesvägledare på komvux.
    I fall ni tillsammans kommer fram till att du skall läsa mot Gymnasieexamen - gör ni i så fall planering av Gymnasieexamen. Det finns oftast blanketter på komvux som just heter PLANERING AV SLUTBETYG och PLANERING AV GYMNASIEEXAMEN.
    I fall komvux i din kommun saknar en sådan blankett, kan ni skriva på vanligt papper men det måste undertecknas av dig och SYV, datumstämplas och du bör spara en kopia - så att du vet precis vad som gäller:
    i planeringen skriver man alla kurser som är betygsatta och NÄR de är betygsatta;
    alla kurser som du läser nu
    + alla kurser som du måste läsa framöver för att uppnå kraven.
    Man räknar ihop poängen, kollar tidsramar och fastställer den planeringen.
    Sedan håller man sig till den.
    Du skriver att du kan alltid "stressa fram" ett Slutbetyg. Men det är tyvärr inte ditt beslut. Det är rektor som kan bevilja UNDANTAG. Annars är det sedan 2 år inte möjligt att läsa mot Slutbetyg. Det är enbart i undantagsfall som rektor på komvux får fatta beslut om att låta personen läsa mot ett Slutbetyg men möjligheten att bevilja undantag i detta fallet upphör helt sista juni 2015.
    Om du vill försöka få ett Slutbetyg, vilket jag personligen tror är fördelaktigt för dig - bör du snarast söka upp SYV på komvux för planeringssamtal. Om SYVen gör bedömning att det finns skäl att ansöka om undantag, tar hen detta till sin rektor och vi får då hoppas att rektor håller med och beviljar detta.
    Det är alltså inte någon rättighet längre att få ett Slutbetyg. Komvux reformen skedde år 2012 och det är sedan dess Gymnasieexamen som är standard & mål - under studier på komvux.

    Det blev ett långt svar som går ut på att försöka förklara för dig varför du måste söka upp SYV på komvux för planeringssamtal snarast möjligt.
    Önskar att det löser sig för din del på ett mycket bra sätt!

    Bästa hälsningar & stort lycka till!

    Anna

    • : Tack för mycket utförligt svar!
    • : Jag har aldrig gjort någon planering, utan själv sökt och kollat vilka kurser som är lämpliga respektive vilka jag behöver. Har sedan sökt inför varje period till kurserna, vilka jag då läst. Men jag har också vid sidan av klassrumskurserna, läst totalt ca 700p som prövningar. Man bokar då in ett stort kursprov på allt och fått betyg på hela kursen. Det jag menade med att stressa fram ett slutbetyg. Då räcker det med att jag gör någon prövning extra utöver mina pågående kurser för att hinna till juni. Samtidigt vill jag komma till så bra som möjligt till högskolan, och har sett att nya BLEX-gruppen har betydligt lägre antagningspoäng till attraktiva högskoleprogram.
    • Mikael : Rekommenderar att du träffar syv på KOMVUX för genomgång av vad som fattas för slutbetyg respektive gymnasieexamen så det inte blir en överraskning om det skulle visa sig att du inte uppnår grundläggande behörighet. Med vänlig hälsning, Mikael
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej!
    Det är mycket striktare regler kring gymnasieexamen än kring slutbetyg. Därför är det mycket enklare att få ihop kurserna till ett slutbetyg. Det är möjligt att du inte får ta in en del av dina kurser in i examen och måste läsa ännu flera nya kurser. För att få klarhet i det, råder vi dig göra planering med syv. L.
    Liselotte