Veronika
    Hej, jag vill ställa en fråga gällande min släkt som vill flytta till Sverige. Han jobbar som läkare i Makedonien. Han har avslutat högskolan i allmänmedicin. Vad kommer han kräva för att försätta sitt jobb i Sverige? Kommer hans diplom att bli godkända här?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en läkare med utbildning från ett annat land (än Sverige) kan behöva komplettera med kurser eller med praktik; men det är ett beslut som socialstyrelsen fattar. Även läkare med svensk läkarexamen behöver ansöka (hos socialstyrelsen) om legitimation; detta för att yrket Läkare är, i Sverige, ett av de yrken som kräver legitimation från socialstyrelsen; var god läs information på socialstyrelsen.se/legitimation

    Studie- och yrkesvägledare