Pınar
    Hej
    Jag tog studenten 2010 och fått slutbetyg IG på engelska och matte B. Har ej klarat av att komplettera, för tillfället är jag mammaledig. Sedan dess har jag läst en kurs på 200 p och senare bageri och konditori. Jag har fått veta att det finns en så kallad 8 års regel, hur ska jag gå tillväga, kan jag ha någon nytta av betyget nu när allting har ändrats?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Pinar!
    Det är nödvändigt att veta om det står SLUTBETYG eller SAMLAT BETYGSDOKUMENT på det "pappret" /dokumentet (lista på kurser med tillhörande betyg) som du fick när du slutade på gymnasiet. Det är olika regler för de två olika typer av dokument.

    Nästa viktiga fråga är - vad är ditt mål? vill du bli behörig läsa på högskola/universitet eller skulle du använda dina betyg till någonting annat?

    Vill också tipsa dig om www.yhguiden.se - Yrkeshögskoleutbildningar, som oftast leder direkt till jobb och som har generösare inträdesregler än högskoleutbildningar.

    Bästa hälsningar och vi hörs!
    Svara på mina frågor, så ska jag försöka ge dig svar inom kort.

    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!
    Om du har ett Slutbetyg, kan du inte få ett nytt. Slutbetyg får man bara en gång.
    Om ditt mål är att komma in på en högskoleutbildning, måste du först och främst försäkra dig om att du är behörig. Beroende på vilken utbildning det är, krävs det olika godkända betyg - för särskild behörighet.

    Om du är behörig, kan du även med lägre betyg, komma in på utbildningar där det står tomma platser.

    Om konkurrens uppstår, gäller det att försöka höja konkurrenskraft i dina betyg
    eller
    att satsa på högskoleprovet - eller göra både/och.
    Du kan träna på högskoleprovet och göra om HP flera ggr
    och samtidigt göra prövningar och/eller läsa gymnasiala kurser på Komvux.

    Det är också värt att undersöka om du redan har max antal meritpoäng (2,5 är max) och om inte - att du läser kurser för meritpoäng.

    Det bästa och snabbaste sättet att få fram alla svar är om du bokar samtal med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, att du tar med dig alla dina tidigare betyg och att ni tillsammans med SYV diskuterar olika alternativ och gör upp en handlingsplan.

    Sammanfattning:
    det viktigaste är att bli BEHÖRIG.
    För konkurrens:
    1. gör högskoleprovet
    2. nå max antal meritpoäng
    3. läs om kurser som redan ingår i ditt Slutbetyg eller gör prövningar i dem (störst höjning är från IG - och uppåt och i större kurser: höjning från IG till G = som höjning från G till MVG; en höjd betyg i en 100 poängskurs är dubbelt så mycket värt som samma höjning i en 50 poängs kurs).

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    • : Hej igen !
    • : Jag har ett slutbetyg från ett fullständigt program 2500p med 2 IG som sagt men har även ganska lågt snitt hur kan jag gå tillväga och vad kan jag göra förutom högskoleprovet
    • Milla : Är ditt mål att komma in på högskola? vilken utbildning vill du söka? Jag skriver även ett utökat svar till dig nu.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    8-års regeln är aktuell när man kompletterar från Samlat betygsdokument till ett Slutbetyg.
    Därför behöver vi för att kunna svara på din fråga - mer information från dig.

    Hör av dig, så ska vi försöka hjälpa dig!
    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : Hej Anna, jag har ett slutbetyg från handel och administrationsprogrammet
    • Milla : Vad vill du använda dina gymnasiebetyg till? Söka jobb? Söka utbildning? vilken utbildning? Med svar på de frågorna är det mycket lättare att ge dig relevant information för att det finns många regler och undantag från dem och ska jag skriva ner allt, blir det många sidor info som kanske inte alls tillför ngt. just för dig - då du kanske har helt andra planer.