Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för att i Sverige läsa på tandläkarprogrammet (och det måste man göra för att annars kan man inte ta examen som tandläkare & ansöka om legitimation) så måste man ha GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET + godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4. De kraven kommer man inte ifrån.
    ***
    Annars så finns det inom tandvård även andra yrken, t.ex tandsköterska - och det är yrkeshögskoleutbildningar som är betydligt kortare och som ej kräver lika mycket "på fötterna" för att komma in.
    Exempel på yrkeshögskoleutbildningar till Tandsköterska:
    utbildning/vardyrkeshogskolan/tandskoterska-plus-karlstad
    yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/tandskoterska-gavle
    yh-region-kronoberg/tandskoeterska-vaxjo
    hermods-yrkeshogskola/tandskoterska-karlskrona
    yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/tandskoterska
    Vårdyrkeshogskolan/tandskoterska-vardyrkeshogsolan-lund

    Kika gärna på de olika tandvårdsyrken:
    Tandsköterska
    och yrken som för behörighet till utbildningar kräver bland annat Grundläggande behörighet (för att utbildningen ligger på högskolenivå):
    Tandhygienist
    Tandtekniker

    Studie- och yrkesvägledare