Hej Pernilla!
    se om det dokumentet du fick när du gick ut gymnasiet heter Avgångsbetyg, eller står det ngt annat överst, som rubrik? Vad gäller för behörighet till svenska högskole-universitetsutbildningar för personer som har avgångsbetyg före året 1997 var god se antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/avgangsbetyg-fore-1997
    Jag undrar lite grand varför du ställer frågan? Om du vill se om du är behörig till en viss utbildning, var god uppge vilken utbildning du tänker på, så ska vi försöka hitta svar som blir till hjälp för dig.
    Det är mer än 25 år sedan (närmare 30 år sedan) som du fick betygen. Vad de i formell mening motsvarar idag är en sak men vad man minns och kan - kan vara mycket annorlunda. Man kan glömma mycket (t.ex om man ej använder ett språk man läste i skolan för länge sedan, så hjälper det inte att man har godkänt betyg, för man kan ju inte prata eller läsa och förstå...) eller tvärtom: om man använde kunskaperna mycket i t.ex sitt arbete, så kanske man idag kan mycket mer än för många år sedan.
    *****
    Om du skulle komma in på ngn utbildning med hjälp av ganska gamla betyg, så kan det bli tufft att läsa (förkunskaperna krävs som du kanske inte, de facto, har). Att komma in på en utbildning är första steget; sedan ska man också klara av utbildningen hela vägen mot examen.
    Ett konkret svar på din fråga är att man behöver veta ganska mycket, bl.a vilken linje du läste på gymnasiet och från vilken årskurs betyget är; de som jobbar med bedömning av äldre betyg brukar använda sig av Bedömningshandboken, se bedomningshandboken.uhr.se Du får kika i bedömningshandboken om du vill. Vi på FRåGA SYV jobbar inte med bedömning av äldre betyg och jag vill inte ge dig fel svar men bara som exempel så kan jag säga att en "tvåa" från år2 på gymnasiet i ett äldre betyg i ämnet matematik kan t.ex motsvara godkänt betyg i en nuvarande/aktuell kurs Matematik 1, som tidigare också hette Matematik A. Men det beror också på exakt avgångsår och vilken linje du gick på gymnasiet och om du gick en vanlig utbildning eller om den var reducerat eller anpassat på något sätt.
    Kort och gott - ta dina gamla betyg och besök komvux i din kommun. SYV-en där kanske inte direkt kan göra bedömning om vad dina betyg motsvarar idag, men hen kan både titta i bedömningshandboken och även kontakta experter på gamla betyg för att ge dig rätt svar.
    Dock är min erfarenhet att det kan bli till din nackdel att plocka fram så gamla betyg, när du ska söka till en utbildning; detta för att komvux kan neka dig plats på kurser på grund av att du redan har godkända betyg i motsvarande kurser, och att de är så gamla spelar, tyvärr ingen roll. Att du de facto kanske inte minns så mycket av innehåll i kurserna behöver komvux inte ta hänsyn till. Det kan i så fall resultera att du söker och kommer in på en eftergymnasial utbildning men sedan får kämpa med att klara studierna och kanske t o m tvingas hoppa av. Det kan för dig vara mycket bättre att söka läsa på komvux (som om du ej läste på gymnasiet för cirka 30 år sedan); på distans kan du läsa kurserna i snabb takt och om du redan har kunskaperna, så är det bara att skicka in uppgifterna som du gör och få godkända betyg och förhoppningsvis även mycket höga betyg. Du kan läsa på distans på heltid på komvux samtidigt som du arbetar heltid.
    Du bestämmer själv vad du vill göra, utifrån din situation. Vi på FRåGA SYV kan endast ge dig råd med tanke på vad vi tror kan bli till fördel för dig. Lycka till!