Emilia
    Hej,
    Det är så att min mamma vill börja läsa på högskolenivå och vi har försökt hitta information kring vad hon kan behöva för att bli behörig på internet, men vi har lite problem med att hitta informationen vi söker. Min mamma skulle börjat gymnasiet 1985, men kunde inte då hon jobbade och kunde inte fokusera på studierna. Istället har hon läst olika komvuxkurser för att försöka läsa till kärnämnena. Hon har läst kurserna svenska etapp 2, engelska etapp 2, matematik etapp 2, samhällskunskap etapp 2 samt naturkunskap etapp 2. Räcker dom för att få en grundläggande behörighet? Hon har även läst lite andra kurser på komvuxnivå, så som småföretagande A och medieteknik. Men saken är den att hon har betyg 2 i svenskan, matematiken och samhällskunskapen. Behöver hon läsa upp dessa betyg innan hon kan söka till en högskoleutbildning? Om hon måste läsa upp dom betygen, vilka kurser motsvarar de på komvux idag? Finns det något annat hon måste tänka på för att kunna söka in till högskolan?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emily!

    Det är bra att din mamma vill läsa. Med bara några få kurser från komvux, uppfyller inte din mamma kraven för Grundläggande behörighet, men... se här>> det är info om hur man ansöker på "reell kompetens". För konkurrens om plats på högskola måste din mamma göra högskoleprovet.

    Det finns också andra utbildningar, förutom de på högskola, till exempel finns det KKU>> och Yrkeshögskola>>

    Hälsningar

    Mikael SYV