Rezarta

    Hej, Jag tog stundenten år 2008 och har betyg under det gamla betygsystemet. Jag har då betyget Godkänt - G enligt det betygsystem som angavs under min gymnasietid. Jag studerade på en samhällsvetenskaplig linje. Jag vill nu läsa upp matte A och insåg att systemet är helt förändrat idag mot min tid. Jag läste att matte A motsvarar idag Matematik 1a-1b-1c. Vilken av dessa behöver jag läsa upp för att få upp mitt betyg i matematik A? Jag läste även att svårighetsnivån på dessa skillde sig åt. Matte 1a var svårare än matte 1b. Kan jag välja att läsa matte 1a tex och få högre än betyget G i mitt betyg? (Jag läser helst den lättare nivån då matte inte är min starkaste sida egentligen) Jag bor i Malmö, var kan jag göra ett prov för att ändra mitt betyg i detta? Tacksam för er tid och svar, Hälsningar, Rezarata

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    du har rätt i att Matematik A motsvarar en av kurserna på nivå 1, alltså 1a, 1b eller 1c.
    Det är lättare att få högre betyg i matematik 1a och svårast - i matematik 1c.
    Mitt råd är att du satsar på matematik 1a. Om du får högre betyg än E, alltså D - A... A är bäst och ger mest höjning av ditt jämförelsetal. Skulle du få betyget D i matte 1a, kommer höjningen bli cirka + 0.1 men skulle du fått A i betyg, då blir höjningen cirka + 0.4.
    Så sök gärna var du kan göra prövning i matematik 1a. Om du inte hittar det, sök var du kan göra prövning i matematik 1b. Det är lite svårare att få högre betyg i matte 1b, och ännu svårare i 1c.
    Du som inte är gymnasieelev får göra prövningar i hela Sverige, behöver inte vara i den kommunen där du bor eller är folkbokförd i.
    Någon sammanställning var prövningar erbjuds finns tyvärr inte, utan du får själv söka på olika hemsidor, du kan börja med att se webbplats för komvux i den kommunen där du helst vill göra prövning i. I Göteborg finns t.ex Prövningsenheten. Sök på "Prövning i matematik 1a".
    Varför vi på FRåGA SYV inte kan tipsa om var du kan anmäla dig är bl.a för att det är mycket av en "färsk vara", om det finns möjlighet att anmäla sig nu, så kanske den inte längre finns om fem minuter, då någon annan anmälde sig och betalade (prövningsavgift på 500kr) och så finns inte den platsen kvar längre... Många vill göra prövningar och alla "öppningar" vill snabbt uppbokade, så om du ser att du kan anmäla dig - slå till snabbt! för att det är inte alls säkert att den möjlighet kommer finnas kvar om du t.ex loggar in på samma webbplats om en kvart.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!
    ANNA