rozeh
    Hej
    Jag har gått omvårdnadsprogrammet (tog studenten 2007 ) sedan pluggade jag till tandteknisker som jag blev klar med 2011. Då gällde fortfarande gamla betyg och ämnens systemet.
    Nu är jag intresserad av att plugga till farmaceutprogrammet som finns på linneuniversitetet. Men jag förstår inte vad jag behöver läsa för att ha behörighet? Om jag till exempel behöver matte d och har endast läst matte b på gymnasiet, vad läser jag idag?
    Om jag kan då en mejl adress kan jag skicka över ämnena jag har läst för jag förstår verkligen ingenting av det nya systemet?
    Så otroligt tacksam för all hjälp jag kan få

    MVH
    Rozeh Rashid?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Rozeh!
    Behörighet till Farmaceutprogrammet på högskola/universitet är Grundläggande behörighet + Biologi B, Kemi B, Matematik D . Eller: Biologi 2, Kemi 2, Matematik 3c.
    Grundläggande behörighet har du (eftersom du har tidigare kommit på en högskoleutbildning). Om du inte har godkända betyg i gymnasiala kurser Biologi B, Kemi B och Matematik D bör du skaffa dig betyg i motsvarande nya kurser Biologi 2, Kemi 2 och Matematik 3c.
    Om du läste matte B på gymnasiet och har godkänt betyg i den kursen, kan du direkt anmäla dig till att läsa Matte 3c. Dock kan det eventuellt kännas lite för svårt för att c-spår är det avancerade spåret och det är just den som du behöver skaffa dig betyg i.
    Gå in på www.matteboken.se där alla mattekurser är upplagda för repetition och självstudier. Du kan du själv "skatta" var dina kunskaper i matte ligger just nu (exakt hur mycket du minns från gymnasiet).

    Sedan bokar du tid med SYV på Komvux i din "hemkommun" (där du är folkbokförd) och ni gör en Studieplan - vad, när och hur (t.ex. distans, flex eller "vanlig dagtid") du ska läsa.

    Ett annat sätt för dig att skaffa betyg är genom självstudier och Prövningar. Läs om prövningar på http://www.fragasyv.se/info/provning

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : tack så mkt för snabb svar.
    • : Jag har läst naturkunskap b på gymnasiet . vilka kurser motsvarar det?
    • Milla : Naturkunskap B motsvarar Naturkunskap 2 i det nya systemet.
    • : har hört att naturkunskap kan ersatta biologi , stämmer detta?
    • Milla : Nej, tyvärr, så stämmer inte det. Tvärtom - om man har godkända betyg i Biologi A (eller 1) och Kemi A (eller 1) samt i Fysik A (eller 1a) då behöver man i så fall inte läsa Naturkunskap 2, utan en kombination av de tre kurser anses ge tillräckliga kunskaper för att en person blir bedömd som behörig, trots att hen saknar betyg i Naturkunskap 2.
    Läs alla kommentarer