Hej Sanna, du behöver inte själv räkna på dina betyg. Om du gör ansökan på www.antagning.se och bedöms som behörig sökande, kommer du få svar om vilket meritvärde du har (snittbetyget/jämförelsetal + de eventuella meritpoängen, om du har några).
    Första fråga är - VILKA av dina betyg som räknas in? Sedan, när man är säker på det, då kan man börja räkna. Vad du eller vi räknar fram, kommer inte spela ngn roll. Det är vad Antagning.se räknar fram, som kommer spela roll.
    Du kan fråga om SYV på komvux i kommunen där du är folkbokförd kan (vill) hjälpa dig att uppskatta ditt meritvärde. Reglerna är komplicerade. Hur de tolkas, är det antagning.se som bestämmer. På deras webbplats, alltså på www.antagning.se finns reglerna uppradade, men jag är t.ex inte alls säker på Vilka av dina betyg som kommer räknas in, om det är alla eller inte alla. Och det kan påverka meritvärde ganska mycket. Även fråga om meritpoängen (som utgör 2,5 av totalt 22,5 möjliga, alltså kan påverka i upp till 10% upp eller ner...) är en viktig fråga.
    Du kan läsa info på antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/avgangsbetyg-fore-1997 och om hur meritvärde räknas ut på de betygen - antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/avgangsbetyg-fore-1997/rakna-ut-ditt-meritvarde