Levent
    Hej, som sagt går jag i 1an i samhällslinjen och har funderat på att bli arkitekt. Är inte helt säker på vilken typ av arkitekt. Jag håller på att välja individuella val just nu och har sökt upp behörigheter till arkitekt. Jag har sett att man behövde behörighet till Matte C men alternativt Matte 3b/3c. Jag förstår inte riktigt det. Behöver jag läsa Matte c eller går det bra med Matte 3b?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, det går bra med matte 3b.
    Matematik C är en gammal kurs som upphörde under 2016. Men det finns fortfarande många som läste i det gamla systemet som söker till högre utbildning - så för dem är det matte C. För dig är det matte 3b eller 3c. Alltså går det bra med matte 3b.
    OBS! även godkänt betyg i naturkunskap 2 kommer du behöva ha och också i Samhällskunskap 1b.

    • : Okej, tack för snabbt svar! Som sagt håller jag på att välja individuella kurser till åk 2 just nu och kommer välja naturkunskap 2 samt beteendekunskap. Så om jag förstått rätt så kommer jag ha behörighet till arkitektutbildning efter jag läst klart.
    • Anna :

      Du behöver få ut examensbevis + ha godkända betyg i samhällskunskap1b (som är obligatorisk kurs på samhällsvetenskapsprogrammet) men också i kurserna matematik 3 och naturkunskap 2 (som är valbara kurser på SA). Om du uppfyller alla de kraven, så Ja, du blir behörig sökande till arkitektutbildningen. Om kraven för gymnasieexamen från gymnasieskolan - var god läs på gymnasieguiden.se/examen