unsure
    Hej!

    Jag har funderat lite på att bygga en kandidat inom kriminologi, och som jag fattat det så behöver 90 hp vara rena kriminologikurser, oberoende av vilket universitet. Dock så skulle jag vilja studera BVG (BeteendeVetenskaplig Grundkurs) vid Linköpings universitet, som då är 60 hp. Skulle BVG kunna räknas in i min sammanställda kandidat inom kriminologi om jag studerar dessa 60 hp?

    Tacksam för svar!

    Ivana
    :)
    • Elin : Du kan också söka jobb utan kandidatexamen, i så fall med en Förteckning över godkända utbildningar i CV-n. Det kan också gå bra! Det beror på vad arbetsgivaren är "ute efter"... vissa arbetsgivare kan visst uppskatta att man följde sina intressen och inte läste det som ingår i något program, utan läste just de specifika kurser som man har specialintresse för!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ivana!
    Den frågan måste du få svar på hos studievägledare på den institutionen där du planerar ta ut kandidatexamen. Du kan få olika svar från olika lärosäten. Det är endast de mycket generella "ramar" som är gemensamma, men detaljer kring exakt vilka kurser som får tas in i examina bestämmer varje lärosäte självt.
    Det lärosäte där du tar ut kandidatexamen är det där du kommer läsa kandidatkursen, den obligatoriska kursen som man läser innan man kan ta ut kandidatexamen. "Problemet" kan här bli att ingen kan vara helt säker på förhand vad rätt kandidatkurs kommer att ges när det blir dags för dig att läsa den. Mitt råd är att du antingen chansar och läser den utbildning som du nu är intresserad av och hoppas att du senare ska kunna ta in den in i kandidatexamen, eller att du kontaktar alla institutioner där kriminologiprogram ges och ställer din fråga där (vi förutsätter, dock kan inte lova, att det är - nog - på samma lärosäten som kriminologiprogrammen kommer ges även om 2-3 år och att kandidatkursen kommer bli möjlig att läsa på alla de lärosätena).
    ****
    Som du ser är det ganska "problematiskt" att bygg en egen examen. Det är osäkert. Fördelar finns dock också - det är mer flexibelt. Nackdelen är osäkerheten om hur det kommer att gå. Reglerna kan också ändras om några år. Du kanske få svar från vissa lärosäten att det går bra att i framtiden ta in den utbildningen in i kandidatexamen, men sedan kan reglerna ändras eller att det lärosäte slutar med kriminologiprogrammet och erbjuder då inte längre kandidatkurs med rätt innehåll - så du blir då tvungen att vända dig till ett annat lärosäte där de kanske svarar att Nej, hos oss kan du inte ta in de kurserna in i kandidatexamen.
    Det är just därför programmen sätts ihop för att de studerande ska ha platsgaranti på kurser som ingår och slipper vara osäkra om huruvida de ska kunna ta ut examen eller inte. I många kandidatprogram ingår en valfri termin under vilken man kan vårda sina specialintressen (satsa på de studier som man vill fördjupa sig inom).