Tuva, gymnasielev
    Hej,
    Jag går första året på ekonomiprogrammet på gymnasiet, och jag under ifall jag kan söka in till arkitektutbildning på universitet?
    ( Jag har valt till naturkunskap 2 som jag vet att jag måste välja för att få behörighet)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tuwa!
    Du behöver även godkänt betyg i matematik 3. I inriktningen ekonomi på EK ingår kursen matematik 3b som en obligatorisk kurs, men om du går inriktningen juridik måste du välja läsa den kursen.

    Blir du behörig, kommer du delta i konkurrensen om utbildningsplats. Arkitektutbildningen är tuff och att komma in på den är första steget, sedan ska man även klara av studierna. Vissa gymnasiala utbildningar förbereder till arkitektutbildningen bättre än andra - i första hand rekommenderas TE: inriktning samhällsbyggande och miljö

    tips"
    Prata med SYV-en på din skola och fråga om du kan välja till några kurser från TE: inriktningen samhällsbyggande och miljö t.ex kurserna Arkitektur-hus och/eller Arkitektur-rum; de krävs inte för att bli behörig till arkitektutbildningen på universitetet, men de förbereder inför den utbildningen.
    Läs annars så mycket du kan inom matematik och programmering/data-it-kurserna. Även det ger bra förberedande utbildning inför arkitektprogrammet. För godkänt betyg i matematik 4 får du dessutom + 0.5 meritpoäng vilket kommer höja ditt meritvärde.

    • Fatima :

      Hej!

      Jag har också ungefär ett liknande fråga. Jag har också läst på ekonomiprogrammet. Jag har även läst engelska 7 och efter att jag har tagit studenten har jag även läst matte 4. Mina meritpoäng ligger på 18,68. Detta är ink. meriten från både matte 4 och engelska 7. Jag vill söka till arkitekturutbildningen men det krävs högre än det jag har just nu. Det jag undrar är vilka betyg är smartast att göra prövningar på för att försöka höja för att snabbt kunna höja mina meritpoäng?

    • Mikael : Max antal Meritpoäng är 2,5; du har meritpoängen för matte 4 och engelska 7, det är 1,5. Har du godkända betyg i moderna språk 3&4?
    • Fatima : Har tyvärr inte läst moderna språk men har läst modersmål 1 (Arabiska 1)
    • Mikael : Du behöver höja ditt MERITVÄRDE. Meritvärde är summan av jämförelsetalet (snittbetyget) + meritpoängen. Jag vet inte om du har fler meritpoäng än vad eng7 + matte4 ger. Om du har godkänt betyg i moderna språk 3, får du + 0.5 meritpoäng och med det uppgår dina merit/alltså Extrapoängen till 2.0. Du kan i så fall läsa eller göra prövning i moderna språk 4 för att uppnå max antal meritpoäng, som är 2.5. Sedan tillkommer det en fråga om ditt jämförelsetal, alltså "snittbetyget". Här behöver du höja de betygen du har i ditt examensbevis från gymnasiet. Du läste b-spår i matte. Jag antar att du har godkända betyg i matematik 1b, 2b och 3b. Om du har lägre än betyget A i matematik 1b och 2b kan du göra prövningar i Matematik 1a och 2a (försök få så höga betyg som möjligt) och betygen i matte 1a och 2a kommer räknas in i stället för betygen i matte 1b och 2b. Exempel: en person har E i matte 1b och 2b i sitt examensbevis. Hen gör prövningar i matematik 1a och 2a och får A i betyg i de båda kurserna; jämförelsetalet för den personen kommer i så fall höjas med + cirka 0.6. I ditt fall (om du höjer betygen i två stycken 100poängskurser, t.ex i matematik 1 och 2 från E till A skulle ditt meritvärde höjas till 18.68 + 0.6 = 19.28 (om jag har räknat rätt). :)
    • Fatima :

      Detta har jag inte tänkt på. Så alltså om jag läser matte 1a och 2a så kan det ersätta matte 1b och 2b? Det betyg jag har är från C-A i alla kurser jag har läst på gymnasiet förutom psykologi 1 då jag fick D. Det är alltså i ettan där jag fick mest C och B i det kurserna jag har läst. Matte 1b fick jag C och 2b fick jag B, 3b = B, matte 4= C. Men om jag läser matte 1a och 2a och försöker även höja i historia 1b från C till A och Psykologi 1 från D till A. Hur mycket kommer detta att motsvara, dvs hur högt kommer jag nå?

    • Mikael :

      Om du får A-betyget i matte 1a blir höjning av ditt jämförelsetal (snittbetyget) på + 0.2 (från C till A). Om du får A-betyget i matte 2a, blir höjningen + 0.1 (från B till A). Om du får A i matte 3b, blir höjningen + 0.1. Om du får A i historia 1b blir höjningen + 0.2. Om du får A i Psykologi1 blir höjningen + 0.15. Om vi lägger ihop att de höjningar som jag nämner ovan blir det + 0.75.
      Om du får godkänt betyg i moderna språk 3 eller 3 och 4, får du meritpoängen + 0.5 för mod.språk 3 och om du får godkända betyg i både mod.språk 3 och 4, får du + 1.0 meritpoäng men betygen kommer även räknas in i ditt jämförelsetal; försök därför få så höga betyg som möjligt. Skulle du få A i både moderna språk 3 och 4, blir den totala höjningen för de 2 kurserna för dig + cirka 1,25.

    • Fatima : Då förstår jag. Tack så mycket för all förklaring jag fick av er! Uppskattar verkligen. Jag har dock en fråga till. Jag är egentligen antagen till civilekonomiprogrammet och detta är min andra termin. Det jag undrar är vad är bäst att göra? Hur ser framtiden ut för dessa program, dvs arkitektur och civilekonom? Vilka av utbildningar leder till bäst arbetsmarknad, lön, höjning av position, vilken utbildning lönar sig mest av dem att läsa osv? Detta är kanske en mycket svår fråga. Har försökt leta själv samt frågat syv från andra skolor men ingen ger ett svar utan bara säger att det är svårt att svara på frågan.
    • Anna : Du kan söka till arkitektprogrammen/arkitektutbldningar - det är hård konkurrens och svårt att komma in. Skulle du komma in, då kan du fundera över om du vill acceptera (tacka ja) till platsen på arkitektub. och hoppa av din utbildning på civilekonomprogrammet. Skulle det vara så att du inte kommer in på arkitektutb., då fortsätter du läsa på civilekonomprogrammet. Om det är OK för dig att läsa där du läser nu (att du inte vantrivs och vill inte fortsätta, oavsett vad som händer för övrigt...) då är det bra att du läser vidare och gör ditt bästa. Du kan sedan söka till varje ny antagning till arkitektutb. Som sagt, det är rätt svårt att komma in på arkitektutb. och det är inte alla som kommer in som blir färdiga (tar examen) heller. Det är en tuff utbildning och inte alla klarar läsa hela den och ta examen. Vad gäller arbetsmarknaden och löner, så är det så att "your guess is as good av mine" (ungefär så). Vem visste att "corona" skulle drabba världen, t.ex? Vem vet vad som händer i framtiden, egentligen? ... :)
    • Fatima : Jag förstå. Tack så mycket för all svar jag fick! Uppskattar verkligen mycket! :)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer