Filip

    Jag funderar på att arbeta som börsmäklare/aktiemäklare eller möjligtvis högre positioner som VD etc inom ekonomi och undrar om en civilekonom examen som är kortare än en civilingenjörs utbildning i industriell ekonomi är likvärdig på något sätt. Mitt främsta intresse är just ekonomi, inte lika mycket teknik. Min fråga är därför om jag skulle kunna nå samma vidder med med en civilekonomsutbildning som med en civilingenjörs utbildning (inriktning industriell ekonomi) Tar gärna emot ett långt svar. Uppskattar all hjälp.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Filip!
    Du ställer en fråga som är mer eller mindre omöjligt att svara på. På de "höjder" dit du siktar så "sitter" folk på "positioner" med diverse olika utbildningsbakgrund och många av de har grundutbildning som idag inte längre finns på grund av att utbildningsutbud förändras. Om man skulle titta på en CV för en person som idag jobbar på en sådan position dit du vill, så är det mycket möjligt att hen har gått en utbildning som idag inte längre finns.
    Du nämner i din fråga två utbildningar: civilingenjörsprogrammet (inriktning industriell ekonomi) som är en 5årig utbildning och civilekonomprogrammet som är en 4-årig utbildning men det finns ju också möjlighet att få en 5-årig utbildning i just Ekonomi (genom kandidat + master i ekonomi). Så, om du endast vill läsa ekonomi, så kanske du ska satsa på kandidat + master i ekonomi. Det kanske inte är omöjligt att även efter civilekonomprogrammet kommer på något masterprogram i ekonomi, då läser du 6 år "ren ekonomi".
    Eftersom du uppgett att du inte har ngt emot ett långt svar, så passar jag på nu! :)
    Vill påtala att det finns många fler personer med långa ekonomiutbildningar i bagaget än platser på de höjer dit du siktar. Det förstår du nog själv också, även utan att jag ska påtala det, eller hur? Så, det är även personliga egenskaper och ibland även "ren dum tur" som kan avgöra (att finnas på rätt plats vid rätt tidpunkt). Jag tror inte att det går att på förhand bestämma sig att "jag ska ha den här positionen i framtiden" och få ngn sort "garanti" på att så blir det. Även dina framtida planer, karriärmål och prioriteringar kan också ändras. Du kanske skaffar dig familj och tycker då att ha tid att umgås med dina barn är viktigare än att nå höjer blad den ekonomiska eliten? Det bara en tanke... på hur dina planer skulle kunna ändras.
    Du är idag fortfarande mycket ung. Mycket kan hända som kan få den konsekvensen att du vill kanske satsa på någonting annat; du kanske "fattar tycke" för något annat ämne inom några år och inte längre vill läsa en lång utbildning i just ekonomi?
    Men ingen av oss (du eller jag) vet vad som kommer hända i framtiden, och du måste bestämma dig om vad du gör nu, vilken utbildning du söker till i första hand. Och utifrån det du uppgett i din fråga, så skulle jag "rösta på" civilekonomprogrammet + fundera på att kanske läsa någon påbyggnad efter det (men eftersom utbildningsutbud förändras, så vet vi idag inte vilka påbyggnader kommer finnas om fyra år). Varför rekommenderar jag civilekonomprogrammet i stället för kandidat + master? Jo, för det första, så vet vi inte vilka masterprogram som kommer finnas om 3 år... och för det andra, så kanske du inte bara "tar och kommer in i masterprogrammet" utan förlorar i konkurrensen om platsen där... Urval till utbildningar på avancerad nivå görs ofta på antal godkända högskolepoäng. 180hp inom rätt kunskapsområde räcker för att bli behörig men om platserna inte räcker för att anta alla behöriga, då tar man in sökande som har fler högskolepoäng, alltså de som, förutom kandidatprogrammet även läst fler kurser. Det kan hända att ganska många fler högskolepoäng krävs för att komma in, t.ex treterminers fler studier (alltså 90 hp till). Och det är ju inte omöjligt att läsa ännu 3 terminer (vilka som helst högskolekurser, behöver inte vara inom ekonomi) men sedan om man kommer in på masterprogrammet, då räcker inte studiemedelsveckorna till för att ha studiestöd (studiemedel) under hela programmet.
    Antal veckor med studiemedel är begränsat, på eftergymnasial nivå, till max 6 läsår (12 terminer). CSN ger inte fler veckor. Vi har frågat. Vi frågade om en person är nästan färdig med läkarprogrammet men det fattas studiemedelsveckor för sista terminen, vad ska den studerande göra? Och CSN svarade att det är inte deras "bort", det får lösas på "annat sätt" men de vet inte vilket. Alltså, fick vi svar att fler veckor med studiemedel kan man inte få, även om det skulle innebära att en person får hoppa av några veckor innan hen kan ta ut läkarexamen, t.ex.
    "Lösningen" har kan finnas att "tänka efter före...", att läsa några kurser vid sidan av sitt program, t.ex på halvtid eller på 25% av studietakt. Fundera därför på att när du har läst halva första terminen på ditt program (oavsett vilket program det blir) att söka läsa (lite grand) vid sidan av programmet.
    Nu har jag skrivit ett långt svar. Hoppas det blir till hjälp! Lycka till!