Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hannes!

    Vi på FRåGA SYV känner inte till möjlighet att bli lärare i psykologi via socinomprogrammet. Har man psykologexamen, (alltså examen från Psykologprogrammet), är det möjigt att genom KPU bli behörig psykologilärare.

    Vägen till att bli behörig lärare i psykologi ser, annars, ut på det sättet:
    Ämneslärarprogrammet - gymnasielärare, ingång Psykologi, erbjuds i Sverige endast på Linnéuniversitetet - på studieorter Växjö och Kalmar - på de två orter finns det psykologi i kombination med andra ämnen (uppgift från januari 2018).
    Ett annat alternativ är att läsa högskolekurser i psykologi - 120hp (motsvarande heltidsstudier i fyra terminer) och sedan söka till KPU (Kompletterande pedagogisk utbildning, 90hp, motsvarande heltidsstudier i tre terminer). OBS! gymnasielärare är oftast behörig i två undervisningsämnen; det kan bli svårt att komma in på KPU med endast ett undervisningsämne "i bagaget". Man bör helst läsa ännu 90 hp /tre terminer på heltid/ i ett annat undervisningsämne (bi-ämne) och söka KPU efter det; psykologi blir med det "huvud-undervisningsämne".

    • : Du säger att man kan bli en behörig lärare genom att ta en examen i psykologi och sedan KPU, är det en masterexamen? Eller räcker det med en kandidatexamen?
    • Julia : Var god läs svar ovan. Av svaret ovan framgår att man kan efter examen från psykologprogrammet söka till KPU; man kan också läsa 120poäng psykologi (2år på heltid) och försöka efter det komma in på KPU, men KPU prioriterar sökande som ska bli behöriga lärare i Fler än ett ämne, därför rekommenderas det att även läsa 90 hp inom ett annat ämne också - för att sedan bli behörig lärare i 2 ämnen: psykologi + ännu ett ämne.