E
    Studerar just nu sista året på gymnasiet, på distans. Jag är sjukskriven 50 % för depression denna termin men undrar om det är möjligt att vara sjukskriven på heltid? I så fall, hur återupptar jag sedan mina studier?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du vill sjukskriva dig heltid så är det något du pratar med din läkare om,och i en diskussion med din skola. Det är ju inte så mycket kvar på denna din sista termin om du menar att du går ditt sista år just nu.
    Sverige har en utmärkt vuxenutbildning där du kan ta igen dina studier - antingen via ditt lokala Komvux eller via Folkhögskolan. Komvux kan du börja hösten det året du fyller tjugo om du inte går ut med en examen eller studiebevis från gymnasiet - då kan du börja hösten efter du slutat gymnasiet.

    Till Folkhögskola kan du söka från det år du fyller arton. Där kan du gå ngt som heter Allmän linje/kurs som är en högskoleförberedande utbildning som ger dig möjlighet att sedan söka till högskolan i Folkhögskolans urvalsgrupp.

    Hoppas det löser sig för dig! /Lena, Syv