hani
    Hej! Jag är inte än 16 men undrar bara när man är 16 och bor i Stockholm kommer jag då kunna studera i lund? Kommer jag få någon bidrag till studenthus/lägenhet eller något sådant? isåfall vem ska man kontakta? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, dessvärre så kan du inte flytta till just studentlägenheter eller boende när du går på gymnasiet - det är bara studenter på högskolor och universitet som har tillgång till sådant boende. Vissa gymnasier har dock elevhem/internat som du kan bo men långt ifrån alla - så det måste du kolla med skolan. Väljer du ett program som redan finns i din kommun/samverkansområde så kan det bli svårt att få bidrag till boende. Väljer du ett riksrekryterande gymnasium där du blir förstahandsmottagen så kan du få ett litet bidrag men det är långt ifrån särskilt mycket pengar och du får ofta stå för en del av din boendekostnad själv. /Lena, Syv