Soran
    Hejsan. Jag undrar lite över det här med programfördjupningen i gymnasiet. På min kursplan har jag engelska 7, historia 3 och naturkunskap 2 på min programfördjupning. Jag undrar om det är möjligt att byta ut en eller två av dessa ämnen mot andra som jag finner mer nytta i. D.v.s att om jag frågar mitt gymnasium om lov, finns det en chans för byte eller är det satt i sten ?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Soran!

    Det är synd att du inte nämner vilket program du läser på gymnasiet.

    för att det är nämligen så här: på varje program finns det en lista på Vilka kurser som får läsas som Programfördjupande på just Det programmet. Sedan har olika gymnasieskolor möjlighet att Inom den listan skapa kortare listor - på vilka kurser som skola har möjlighet att erbjuda. Begränsningen på skolan lokalt ligger i bland annat tillgång till behöriga lärare, på hur schemat ser ut och andra liknande praktiska orsaker.

    Om du återkommer med uppgift om vilket gymnasieprogram du läser, skickar jag en länk till den generella programplanen till dig - där du ska kunna se exakt vilka kurser som Får läsas som Programfördjupande på just ditt program.

    Sedan får du fråga på skolan om möjlighet finns att erbjuda just de kurser som du önskar läsa.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte