Filip
    Hej, jag går första året på Handelsprogrammet men funderar på att byta till Ekonomi. Är det möjligt att byta utan att gå om ett år även om jag har missat hela höstterminen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Filip,
    det blir svårt att byta då det har, precis som du själv skriver, gått en hel termin.
    Beslut fattas av rektorn på det programmet dit du vill byta, dvs i detta fallet på EK. Det finns inte något "förbud" att byta efter första terminen, men det måste - för det första finnas plats på EK på den skolan där du vill läsa; för det andra, så kommer rektor att vilja försäkra sig om att du har väldigt bra omdöme i t.ex. matte - eftersom ett svårare spår i matte läses på Ekonomi /Matematik 1b och 2b och på inriktningen "ekonomi" även 3b - jämför med Handel/Administration där enbart Matematik 1a läses/. Jag förutsätter att du är behörig till Ekonomiprogrammet, i fall du har något F betyg från grundskolan, läs om behörighetskraven här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet
    I fall alla dina betyg från grundskolan är E eller högre, är du behörig till alla gymnasieprogram.

    Angående möjlighet att byta från HA till EK, även om du är behörig och ledig plats skulle finnas på Ekonomiprogrammet...
    så är min personliga åsikt att det är för stor skillnad i kurserna mellan programmen och att det har gått för lång tid sedan läsårets början. Jag är därför mycket skeptisk, men det är inte mitt beslut som gäller.
    Kontakta rektorer på alla de skolor där du vill läsa och fråga om det är möjligt för dig att byta.

    Du har rätt att söka om - till nästa års antagning och konkurrerar då på samma villkor som du gjorde förra året - med dina betyg från åk9.
    Jag tycker det är ett bättre lösning för dig att söka om till nästa års antagning även i fall du skulle ha fått byta nu - det är svårt att läsa ikapp. Du har mycket bättre förutsättningar till att få stabila kunskaper och höga betyg i fall du läser hela programmet från början i normal takt.
    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte