Lisa
    Hejsan! Jag har en dotter vilket håller på att gå ut första terminen av åk 7 och hennes val av skola är, enligt henne, ett val fullt av misär; betyg samt socialt. När det gäller betygen tycker hon att hon går sämre än förväntat, men det kan man inte göra mycket med, däremot är det sociala totalt absurd att höra. Vulgulära samt kränkande ord såsom n-ordet, hora, kuksugare, bitch, osv, används dagligen enligt henne, och som förälder är det väldigt oroväckande. Jag har även hört från förädrar runt omkring om sexuella trakeserier inom skolans gränser, och som en förälder är detta inte okej att höra.

    Vi har sökt till skolor, men har inte kommit in än och jag vill verkligen inte att mitt barn är runt människor dylikt de i hennes skola. Min fråga är, går det, som en syv, att möjligen kontakta och göra att någon får plats på den skola som man har själv sökt till?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Lisa, det är väldigt tråkigt att läsa att det är en sådan klimat, socialt sett - som du beskriver i din fråga. Jag tycker du bör prata med rektor på din dotters skola och påtala att du tycker det är oacceptabelt.
    Ni, föräldrar (du och andra föräldrar som också tycker att det inte kan accepteras det som händer) - kan tillsammans kontakta utbildningsförvaltningen i kommunen där skolan finns och kräva att någonting görs åt situationen på skolan.
    Om du/ni inte får respons hos rektorn eller hos Utbildningsförvaltningen, kan ni göra anmälan till Skolinspektionen, hoppas jag. På https://www.skolinspektionen.se/sv/Anmalningar/ kan man läsa om vad som kan anmälas och hur man gör anmälan. Personligen tycker jag att det du beskriver är oacceptabelt och bör anmälas till Skolinspektionen.

    Du frågar om SYV kan hjälpa till att byta skola. Jag föreslår i första hand att involvera Rektorn och Kuratorn. Rektorn är ytterst ansvarig för allt som händer på skolan.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Liselotte SYV

    Liselotte