Bengt
    Jag ska snart börja i åk 2 i el & energi programmet och känner att det inte är min grej. Så jag undrar om man kan byta till ekonomi programmet istället för jag känner att jag är mer intresserad av det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Bengt!
    El- och energi är ett yrkesprogram och Ekonomi är ett högskoleförberedande.
    Första fråga som jag har till dig är - är du behörig till Ekonomiprogrammet? Det är inte samma behörighet till olika program. Se på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Om du är behörig till EK, kommer nästa fråga - finns det ledig plats på Ekonomiprogrammet på någon av de skolorna där du vill läsa?
    I Kristianstad erbjuds EK på två skolor http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=6&vocation=&variant=&county=Skåne+län&municipality_id=98&office_id=&order=school

    Att byta utan att förlora ett år från EE till EK blir mycket svårt - då skillnaden mellan de två programmen är ganska stor. Men det är ej förbjudet att kontakta rektorer på de skolorna där EK finns och dit du vill byta och fråga. Finns det plats och rektor anser att du kan läsa ikapp samt fatta beslut om individuellt anpassat program - så kan det kanske gå.

    Du kan söka till åk1 igen - till hösten 2016 och börja om från åk1 och läsa hela gymnasiet på nytt. Du konkurrerar om plats till gymnasiet med dina "gamla" betyg från grundskola.
    Om det finns lediga platser i åk1 nu, kan du bli antagen direkt (i fall du är behörig till programmet, så klart).

    Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom om du funderar på ngt. mer.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare