Lillemor
    Hej! Jag har gått snart två månader på humanistiska programmet och har börjat inte att de kurser som läses kanske inte ligger i mina intressen. När jag valde så hade jag ingen aning om vad jag ville göra efter gymnasiet, så då tänkte jag att jag borde ta något som verkade roligt. Sedan ville jag inte välja natur för att alla förväntade sig det eftersom jag alltid varit väldigt duktig i skolan på så gott som alla fronter. Saken är den att ju mer jag läst desto mindre intresserad blir jag av all kulturskit. Språk tycker jag om, men jag vet inte riktigt var jag kommer i livet på att bara kunna språk. Jag tror inte att jag vill bli typ tolk. Sedan tycker jag tycker att matten och naturkunskapen är jätteenkla, och det känns som slöseri att bara sitta och göra saker man redan kan. Det har slagit mig att jag kommer att behöva läsa ganska mycket efter gymnasiet för att komma in på högskola om jag kommer på att jag vill bli typ läkare eller ingenjör. Min fråga är därför som följer:
    - Finns det någon möjlighet att byta till natur nu utan att behöva gå om under förutsättningarna att man verkligen är villig att kämpa för att hänga med, och om man måste gå om, rekommenderas det eller är det lika bra att gå klart på HU och läsa upp senare?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, jag råder dig fråga om det finns ledig plats på NA på någon skola där du vill gå. I fall det finns ledig plats, blir det rektor på det programmet dit du vill byta som får bestämma om det är för sent att byta nu och i fall du inte kan byta nu, kan du söka om till nästa års antagning. Fortsätt gå på HU i så fall och du får bestämma i juni nästa år ang.byta eller stanna. Från å k 2 kan du läsa tillvalskurserna och du kan välja läsa extra mycket matte t.ex. Men du kan i vilket fall ställa frågan ang.ledig plats på NA och gör det omgående, så fort som möjligt. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Hej igen, om du bestämmer dig för att stanna på HU, kan du inom programfördjupningen välja kurserna matematik 2b, 3b och 4. Inom individuellt val, 200 p. är det möjligt att läsa "vilka som helst" kurser som skolan kan erbjuda. Om du tycker om NO ämnena, så kan du t.ex. välja Naturkunskap 2, 100 p. och/eller kurser i Fysik, Kemi, Biologi.
    Utan att veta var du bor, kan jag inte ge dig tips på skolor som har NA och som finns på pendlingsavstånd från dig. Du kan själv söka här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=10&variant=&view=list&county=.
    Jag hittade 13 gymnasieskolor som har Riksrekrytering på NA, se info- om dem här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=10&orientation=&variant=2&view=list&county=-
    Nu, i mitten på oktober, är det för sent att tänka på att flytta till en annan ort, kanske... men det finns distansutbildning då man inte behöver flytta, se info- på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium (båda inriktningarna på NA finns).

    De alternativ du har nu är följande:
    1. hitta så snabbt som möjligt en skola som erbjuder NA och har en plats för dig - och byta;
    2. fortsätta på HU och söka till nästa års antagning - då konkurrerar du med dina "gamla" betyg från å k 9 på samma villkor som de elever som går i å k 9 nu;
    3. läsa hela din utbildning på HU (välja NO och Matte inom Programfördjupningar, Individuellt val och även ansöka om att få läsa en eller två utökade kurser och läsa ännu mer NO och Matte).

    Glöm inte att prata med dina föräldrar, då du ännu inte är myndig, måste dina vårdnadshavare tillfrågas.

    Hör gärna av dig & berätta hur det går.
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV