Tida

    Hej! Jag har gått ut gymnasiet för några år sen (naturvetenskapligt program) där har jag bara ett ämne jag inte fick godkänt på, fysik 1. Jag har förra veckan gjort ett fysikprov på komvux för att försöka få betyg på det men lyckas ännu inte, jag undrar om man kan få läsa ett annat ämne istället för fysiken, vilken i så fall? Vilka vägar finns det? Ps: jag har moderna språk samt andra utökade kurser vid sidan om.

    • Julia : Har du Examensbevis där fysik1a är en vanlig kurs, ej U-kurs?
    • Julia : Att du har utökade kurser låter mig tro att d har just examensbevis och inte studiebevis. Det är viktigt annars att veta vilket dokument du fick när du slutade på gymnasiet. I Examensbeviset kan ingenting ändras. Det går tyvärr inte byta vanliga kurser mot utökade kurser. Dessutom är fysik1a en obligatorisk kurs på båda inriktningar på naturvetenskapsprogrammet och betyget i den kursen kommer därför alltid räknas in i ditt jämförelsetal. Jag har igår kväll skrivit ett svar till dig (se nedan) där jag även ger några förslag på ev.lösningar. Hör av dig om du har andra frågor.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mathilda!
    Om du i ditt examensbevis från gymnasiet, eller från komvux har en "vanlig kurs", ej utökad kurs då måste du höja betyget i just den kursen. Fysik1a är en obligatorisk kurs på NA - båda inriktningar. I inriktningen Naturvetenskap är även kursen fysik2 en obligatorisk kurs.
    Att "slippa" fysik1a-betyget kan du om du tar ut Yrkesexamen från komvux - t.ex mot något av yrken: Undersköterska, Elektriker, Byggnadsarbetare, Bussförare, Fastighetsskötare (det är de yrken som komvux ofta erbjuder undervisning "mot"). Problemet här kan bli att komvux kanske inte ger dig plats på yrkesutbildningen, eftersom du redan har examensbevis och är behörig till eftergymnasiala studier. Men du kan söka yrkesutbildning på komvux - om du vill - och se om du kommer in.
    Ett annat sätt att "slippa" fysik1a-betyget och alla andra betyg du redan har är att söka i HP-urvalet (resultat från högskoleprovet).
    Mina råd till dig är att du:
    - söker läsa fysik1a på komvux
    - försöker skaffa dig kunskaper genom självstudier och göra prövning i fysik 1a
    - gör högskoleprovet så många ggr du kan (högsta resultat kommer att gälla)
    - funderar på om du vill söka till en yrkesutbildning på komvux för att efter den kunna ta ut ett nytt examensbevis (Yrkesexamen) där fysik1a ej behöver ingå
    - ser om det finns andra eftergymnasiala utbildningar (och inte endast inom högskola-Universitet), som du kan bli intresserad av, där det inte kommer spela roll vilket betyg i fysik1a du har: t.ex antar Yrkeshögskoleutbildningar på en "sammantagen bedömning" där betygen spelar "viss roll" men inte avgörande. Det som är avgörande vid antagning till yrkeshögskoleutbildningar är din Motivation, Arbetslivserfarenhet (även praktik kan spela roll), resultat från tester-intervjuer (om sådana genomförs) + att du har "allmän gymnasiekompetens" + till vissa yrkeshögskoleutbildningar krävs t.ex godkänt betyg i matematik 2, eller i en annan gymnasial(a) kurs/kurser.
    Titta gärna på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/nackademin/business-intelligence-analytiker
    utbildning/ihm-business-school/agil-projektledare
    ihm-business-school/account-manager-b2b
    utbildning/fei-foretagsekonomiska-institutet/key-account-manager
    hermods-yrkeshogskola/internationell-logistiker-speditor-inriktning-digitalisering
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/elektronikingenjor-autonoma-fordon
    hermods-yrkeshogskola/automations-och-robotingenjör
    yrkeshogskolan-i-halmstad/automations-digitaliserings-insingenjor
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/anlaggningsingenjor-infrastruktur
    utbildning/tcc-sverige-ab/arbetsmiljoingenjör
    utbildning/xenter-botkyrka/3d-tekniker