Victor
    Hej! Jag börjar tvåan nu efter sommaren och vill verkligen inte tillbaka dit. Jag varken trivs eller tycker det är kul att gå dit längre. Jag skulle nu alltså vilja byta till ett gymnasium som läste en annan kurs som jag inte läste på mitt gymnasie (naturkunskap).
    Däremot läste jag en kurs som dem ska läsa nu i tvåan (geografi 1a.) Jag har alltså gått Samsam och det jag ska byta till är Samsam.
    Det enda som skiljer dem åt är alltså att man byter geografin mot naturkunskapen.

    Jag har pratat med kompisar som går i den skolan och de har frågat sina lärare och lärare säger att det finns gott om plats för fler elever.

    Går det att ta igen det ämnet och faktiskt få börja i den nya skolan utan att få gå om ettan? Jag skulle göra nästan allt för att få byta gymnasium just nu.

    Tack på förhand :)

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Victor!
    Om jag förstod dig rätt, som vill du byta till ett annat gymnasieprogram som finns på en annan skola.

    Det finns ingen generell rättighet att få byta till en annan skola & annat gymnasieprogram. Du skriver inte från vilket och till viket program du vill byta. Är det bara biologi som skiljer de två program åt?

    För att du skall kunna byta så som du önskar, måste villkor uppfyllas: 1. det måste finnas plats på den utbildningen som du vill byta till /för att få reda på om det finns någon plats, måste du kontakta skolan - helst rektor på det aktuella programmet/; 2. mottagande skola måste göra bedömning att du kan följa undervisningen i å k 2 trots att du saknar kunskaper i biologi.
    I fall de två villkor uppfylls & du blir antagen till den nya skolan, måste du sedan snarast möjligt läsa in de kurser som fattas. För det behöver du göra individuell planering med lärare i det aktuella ämnet.

    Du kan hitta programplaner och mer info- om alla gymnasieprogram på http://www.gymnasieguiden.se/program

    Mitt råd: ta kontakt med rektor på den skolan dit du vill byta - snarast. Det kan hända att rektorn är på semester nu. Ta reda på när "hen" kommer tillbaka till jobbet. Fråga om gymnasiechef /rektorns chef/ är på jobbet nu. Ofta är rektorerna tillbaka efter semester den 1 augusti.

    Du kan återkomma med information ang. vilket program du går nu & vart du vill byta. Det är lättare att ge dig bättre råd om man har mer information.

    Sammanfattning: det är inte alls säkert att du får byta, vilket t.ex. kan bero på att det finns ingen plats i å k 2 på den utb., dit du vill byta. I så fall kan du fråga om det finns lediga platser på ditt önskeprogram på någon annan skola som finns på pendlingsavstånd.

    Lycka till!
    SYV Ludmila