Maria

    Hej! Jag heter Maria och 17 år. Jag går samhällsvetenskapliga linjen med inriktning på internationella relationer på Rosendalsgymnasiet i Uppsala. Jag har gått hela ettan och nu påbörjat andra året. Här kommer frågan: Jag ångrar mig, jag vill gå estet och plugga sång på gymnasium i Stockholm, är det möjligt? Kan man byta linje och skola nu, eller är det för sent? Har godkänt i alla ämnen. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,

    det realistiska alternativet är för dig att söka läsa ES/Musik till ngn gymnasieskola - till år1 till nästa höst. Det finns i hela Sverige cirka 120 gymnasieskolor som erbjuder ES/Musik och av dem, i Sthlm, cirka 10 st. - se lista på gymnasieskolor i Sthlm som erbjuder ES/musik här.
    Kurser som ingår i det programmet du läser nu och i inriktningen Musik på ES skiljer sig åt rätt mycket, därför måste du börja från år 1 och hoppa in i år1 i slutet av oktober är nog, tyvärr, för sent. Även om det skulle finnas plats på ngn gymnasieskola, så tror jag inte rektorn tar in en ny elev från ett annat program så pass sent på läsåret.
    Sök gärna till nästa höst! Men fortsätt läsa nu och gör ditt bästa. Även om du kommer in på ES till nästa höst, kan du ändå välja stanna på din nuvarande utbildning (det heter "rätt att fullfölja påbörjad utbildning") och betyg i enskilda kurser gäller tillsvidare, oavsett om du tar examen från din nuvarande utbildning, eller inte. Så, det finns all anledning till att fortsätta läsa och göra sitt bästa!

    Studie- och yrkesvägledare