Joel
    Hej! Jag är just nu inne på mitt första år på gymnasiet och jag går i ekonomiprogrammet med inriktning ekonomi. Är det möjligt att byta inriktning från ekonomi till Juridik? Anledningen till varför jag vill byta är för att kurserna inom Juridik inriktningen låter roligare.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Joel!
    inriktningskurserna på Ekonomiprogrammet läser man oftast under åk2 och 3. Det är sällan förekommande att man läser någon inriktningskurs redan under åk1.

    Erbjuds det båda inriktningarna på din skola?
    Om du berättar på vilken skola du går, kan jag se om båda inriktningarna erbjuds. Sedan kan jag ge dig svar på din fråga.

    Bästa hälsningar och vi hörs!
    ANNA
    Alla inriktningskurserna inom "Juridik" på Ekonomiprogrammet får läsas som programfördjupande. Det kan du se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf
    och det innebär att i fall man läser inriktning Ekonomi kan man läsa alla de fyra kurser som ingår i Juridik som programfördjupande - och på så sätt läser man båda inriktningarna.

    Om inriktning "Juridik" erbjuds på skolan, då "går" de kurserna och lärare finns som kan undervisa i dem - vilket underlättar att välja de som programfördjupande. Det borde därför (med allra största sannolikhet) vara möjligt att läsa båda inriktningarna samtidigt.

    • : Hej, tack så hemskt mycket för ditt svar! Ja, det gymnasium som jag går i (kunskapsgymnasiet) erbjuder båda inriktningarna, men jag tycker att de kurser som man kommer att läsa i tvåan inom juridik inriktningen låter mycket roligare, vore det inte smartare för mig att byta till juridik och sedan välja andra programfördjupande kurser som jag tycker är roligare?
    • Mikael : Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Joel!
    Jag råder dig gå prata med SYV på din skola och fråga om hur och när fördelningen på inriktningarna kommer att ske? Det är olika på olika skolor.

    Om jag förstår rätt, har du önskat gå inr ekonomi när du sökte till gymnasiet. Det är möjligt att just din skola "går på" de önskemålen och i så fall är det viktigt att du så fort som möjligt meddelar att du har ändrat dig.

    Annars så är det ganska vanligt att eleverna får önska om - (önska på nytt) - lagom till jul och då har du en ny chans att svara på frågan om vilken inriktning du vill gå från åk 2.

    Hur din skola har bestämt att indelning på inriktningarna kommer att göras - är det bara rektor, SYV och ev mentorer/klasslärare som vet.

    Det är därför bäst att du tar reda på det nu på en gång.
    Du kan samtidigt passa på och fråga vilka andra valbara kurser (programfördjupningar och individuellt val) som kommer att erbjudas att välja mellan.

    Tänk på att Matte 3b som ingår i inr "ekonomi" krävs för ett antal eftergymnasiala utbildningar, såsom fastighetsmäklare, högskoleingenjör och många data-utbildningar. Visst finns Matte 3b på listan av kurser som får läsas som programfördjupande men i fall en kurs inte är obligatorisk (och det är den inte på inr "juridik") kan du inte få någon garanti på att du får läsa den.

    Hälsningar
    Mikael SYV