Lina

    Hej Jag har nu gått en termin på en skola och jag funderar på att byta till en annan linje eller skola för jag känner att jag inte riktigt klickat med dem elever i klassen och det vart helt enkelt inte riktigt som jag tänkt mig. Men min fråga är om det är möjligt för mig att byta till en ny skola (eller till och med en annan linje) till vårterminen i 1an. Och hur blir det nu när vi hamnade på distans till 6e januari? Med vänlig hälsning, Lina

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lina!
    jag vill råda dig söka om till årskurs 1 till nästa höst eftersom att det är mycket-mycket tveksamt att någon rektor skulle ta in på gymnasiet från en annan skola, även om det är från samma program.
    A
    tt någon skola skulle ta in en elev från ett Annat program mitt i läsåret, förekommer i princip aldrig.

    Förklaring till varför det är så...
    Det skulle bli för tufft både för dig och för lärarna och även för de elever som nu läser på den utbildningen som du vill komma in på, som  har börjat i augusti (lärarnas uppmärksamhet skulle läggas på en ny elev, men de befintliga elever behöver också lärarens tid och engagemang och det är i mångt och mycket just därför som rektorerna slutar ta in nya elever efter några få veckor på läsåret...ofta är det rätt svårt att komma in på ett nytt program från mitten på september och många skolor sätter "stopp" för nyintag sista september - och detta även om eleven läser samma program på en annan skola...).

    Alltså att leta var du skulle komma in på ett annat program mitt i läsåret är mer eller mindre meningslöst, du kommer inte att hitta. En liten-liten chans kan finnas att komma in på en Annan skola men på Samma program; för det måste ledig plats på den nya skolan finnas + att det måste vara exakt samma kurser som läses på den andra skolan, som du läser på din skola, men även då kan rektor säga Nej, vi tar inte in. Ingen vill vara elak mot dig, men problemet är att lärarna har väldigt mycket att stå i redan som det är och att en ny elev, även från samma program, kräver tid och uppmärksamhet, behöver introduceras i hur det funkar på just den skolan, kanske (ofta faktiskt) blir det så att ni hann olika långt in i kurserna, du kommer därför troligtvis ligga före i några kurser och "efter" i några andra kurser. Och där du ligger "efter" behöver läraren ge dig enskild undervisning eller i alla fall handledning (och för det finns tyvärr, allt som oftast, inget utrymme pga överbelastning av lärarna och övrig skolpersonal).
    Så, mitt svar är att jag tror tyvärr inte på den möjligheten som du frågar efter. Om du ska fråga på skolorna, är mitt råd att du frågar där samma utbildning går - alltså att du söker en ny skola men till samma program.
    Jag är ledsen att behöva svara så här, men det är ett ärligt svar, som jag kan stå för - jag känner till många elever som har försökt att byta mitt i läsåret men utan framgång.
    Dock säger jag inte att du inte får fråga på skolorna, för det får du givetvis göra. Men du ska vara beredd på att det troligtvis inte kommer att gå.
    Sök till nästa år - och under det här läsåret försök göra ditt bästa!
    Du skriver att ni från 6-e jan kommer att läsa på distans. Då kommer du ju inte träffa andra elever i din klass.
    Försök skaffa dig så bra kunskaper och så höga betyg du kan.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Oavsett vad du beslutar dig om - lycka till!
    Julia SYV
    P.S: om du uppger vilket program du går och i vilken stad kan vi se om vi kan hitta uppgifter om var lediga platser kan finnas, men sedan är det mycket annat som också ska "klaffa" för att du skulle kunna byta, tyvärr... :(

    • : Hej Julia. Tack så mycket för svaret. Jag går på Sjölins Gymnasium på söder i Stockholm. Ska se hur jag gör, men tack ändå :).
    • Julia : I så fall borde du gå NA, SA eller EK. Om du vill försöka hitta möjlighet att byta, sök på de gymnasieskolorna som erbjuder samma program som du går nu. Lycka till! men sök annars till år1 till nästa läsår.
    • Elev : Hej, det är som sagt möjligt att byta inriktning eller program i skolan men det svårt. Det är även möjligt att byta till en annan skola men nästintill omöjligt i samma kommun. Ifall du flyttar till en annan kommun, dvs att du folkbokför dig i en annan än den nuvarande kommun har du rätt att fortsätta din skolgång i den nya kommunen, dock måste du se skolans antagningstider eller om rektor kan göra undantag från det och bara ta in dig på utbildningen. Kortfattad kan beskriva att jag flyttat, bytt skola när jag gick på årskurs 3 och mina erfarenheter har varit dåliga. Det var svårt att lära känna eleverna i den nya skolan, mycket tid gick åt anpassningar till den nya staden och skolutbildningen och några kurser drabbas därutav. Därför rekommenderar starkt noggrant att du överväger dina alternativ VÄLDIGT NOGGRANT
    • SYV-besökare : Svar på Maliks kommentar: om man läser elevens fråga så framgår det att eleven inte trivs (det står inget om att eleven ska flytta). Eftersom det är i princip inte möjligt att bli antagen mitt i läsåret, så blir det en "icke-fråga". Det är då onödigt att uppmana eleven att tänka noga inför bytet, för att det går ju inte att byta i den situationen som eleven beskriver i sin fråga. :)
    Läs alla kommentarer