Jube
    Hej, jag ska börja andra året på gymnasiet och jag går Natur med en den sälrlida varianten musik och känner att jag gjort fel val. Jag vill byta till Estet Musik men vet inte om det är möjligt utan att gå om 1:an med tanke på att jag läst Musik samtidigt som jag läst Natur.
    För att sammanfatta min fråga undrar jag om det är möjligt att byta linje utan att behöva gå om 1:an.
    Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jube,
    jag förstår din fråga.
    Svar på din fråga beror på flera saker - om det finns plats i åk2 på den skolan dit du vill byta - på just den utbildningen som du vill byta till...? Den frågan kan endast personal (oftast Rektor) på programmet svara.
    Nästa fråga blir då - i fall plats finns och det i så fall I Princip skulle vara möjligt att ta in en ny elev: hur bra stämmer de kurser i vilka du redan har betyg med de kurser som kommer att läsas på den utbildningen dit du vill byta? men sedan är det också så att rektor behöver inte ta in en elev in i åk2, även om ledig plats finns. Rektorerna brukar vilja träffa eleven, se elevens betyg och närvarorapport - för att sedan bestämma att ta in eleven eller inte.

    Ang. kurser som stämmer överens...?
    Det finns ett antal olika kriterier som alla måste vara uppfyllda för att kunna ta ut examensbevis. Innan eleven avslutar åk2 - får, dock, rektor fatta beslut om Individuellt anpassat gymnasieprogram, men vissa saker får inte "tummas" på... - så det är rätt komplicerat...
    Det går alltså inte att svara att du får eller inte får byta - utan det beror på flera olika saker.

    Det du måste göra är att kontakta den skolan dit du vill byta och få svar ang. om ledig plats finns. Finns det inga lediga platser, kan inte rektor ta in en ny elev. Dock kan rektor notera att du är intresserad, och om ledig plats uppstår, vilket kan hända när som... kan du i så fall bli kontaktad. Sedan tillkommer alla de andra "aspekter" - hur bra dina kurser stämmer överens osv... .

    Saken är den att det är 2 Olika program - NA och ES. Även om båda de utbildningar inkluderar musikkurser, är det 2 olika program.

    Programplan för ES kan du se på Gymnasieguiden.se/program/ES/programplan/Programplan_ES. Kurser som ligger under "Gymnasie-gemensamma ämnen" får ej "skippas", även om rektor fattar beslut om individ.anpassat program; kurser inom matte får byta "spår", dvs ex. det är ok att ha betyg i matematik 1c i stället för betyg i matematik 1b - in i examensbevis.

    ang. kontakuppgifter till olika gymnasieskolor; ex. om man är intresserad av ES, musik i Helsingborg - så finns den utbildningen på de här 2 gymnasieskolor >>

    ES, musik>>, finns annars i SKÅNE, enligt våra uppgifter - på de här gymnasieskolorna >>