Artur
    Hej!
    Just nu läser jag både moderna språk 3 och modersmål samtidigt. Kan jag ersätta betyget jag får i moderna språk med det jag får i modersmål samtidigt som jag får extra meritpoäng från att läsa moderna språk 3?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Artur,
    du måste prata med SYV på din skola - om hur din individuell studieplan ser ut.

    Det som definitivt stämmer för dig som läser mot Examensbevis (reglerna var annorlunda förut för dem som fick Slutbetyg)  är att i fall du får Meritpoäng för en kurs, så räknas betyget i den kursen även in i ditt jämförelsetal .
    Sedan - om du inte läser på mer än heltid, om du totalt kommer under 3 år på gymnasiet läsa 2500 p., då kommer Alla betyg (förutom GA, gymnasiearbete) räknas in i ditt jämförelsetal.
    ****
    Om du läser på mer än heltid (totalt fler 2500 p. under 3 år på gymnasiet) kommer minst en kurs markeras som "U" i ditt examensbevis. U-kurser räknas in i vissa fall... men inte alltid. Det är rätt komplicerat och "beror på"...

    När vi inte vet på vilket program du läser /och det spelar också roll/ eller om du läser på mer än heltid, eller hur din Individuellt studiplan ser ut - går det inte att säga så mycket mer än att råda dig boka tid med SYV på din skola och diskutera saken.