Mizgin
    Jag går Natur programmet och har gjort det i en termin nu. men ja tycker det är för jobbigt och tycker att programmet inte passar mig. jag undrar om det går att byta till Barn och fritidsprogrammet nu, behöver jag då gå om ett år?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Mizgin,
    du bör kontakta rektor på Barn/Fritidsprogrammet och fråga
    - finns det plats i åk1?
    - om det finns plats, kan rektor ta in dig nu på en gång?

    Det finns inte någon generell rätt att byta gymnasieprogram.
    Det du har rätt till - är att söka om till åk1, upprepa det som du gjorde förra året... att du med hjälp av SYV (eftersom du inte har någon egen inloggning till antagningssidan) eller via kontakt med Antagningskansliet (se alla kontaktuppgifter på www.antagningkanslier.se ) - då konkurrerar du med dina betyg från åk9 igen.

    Det kan vara (eventuellt) lättare att byta efter det att du får betyg från åk1 på NA, eftersom rektor på BF kan då fatta beslut om individuellt anpassat program och du kan då ta in några betyg från NA, byta ut dem mot de kurser som du inte läste under åk1 på BF. Men det är rektors beslut.
    Kontakta rektor på Barn/Fritidsprogrammet snarast - är mitt råd.
    Det kan vara lättare att byta till en Lärlingsutbildning på BF (tror jag i alla fall) - om vad Lärlingsutbildning innebär kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling

    Önskar dig stort lycka till med dina fortsatta studier!
    Liselotte SYV
    Liselotte