Anonym
    Jag gick ut 9an med 250 poäng. Sökte in i en skola där antagningen var 170 och kom in. Vill nu gå i en skola där antagningen var 232 men det var redan 95 reserver förre än mig. Förslag på vad jag kan göra?
    Dessutom skulle jag vilja veta vad skillnaderna är på antagningspoängen? Lär man sig samma sak? Har man samma möjlighet sedan i framtiden?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, antagningspoängen är bara till som urvalsgrupp när alla nior väljer. Sedan är det platstillgång som styr och att eleven ska vara behörig till programmet. Att du har hög betygspoäng kan ju dock betyda att du har mer grundkunskaper än någon med lägre betygspoäng och kanske gör att du får det lite lättare på gymnasiet. Det är ingen garanti men det underlättar definitivt på gymnasiet ju mer grundkunskap man har från grundskolan. /Lena, Syv