elev.
    Som titeln beskriver, går det att byta ut ämnen på komvux för att få gymnasieexamen? Jag fick ej godkänt i 2 matematik och 2 fysik ämnen, och vill veta om det går att ersätta minst ett ämne till något annat och få gymnasieexamen.

    Jag tänkte fixa fysik 1 och matematik 3c men vill veta om det finns möjlighet att byta ut. Det jag vill söka för högre utbildning kräver inte matematiken och fysiken som jag fick F i, samt så har jag alla grundämnen som behövs ändå allt som krävs är gymnasieexamen. För referens så pluggade jag naturvetenskapsprogrammet. Tack i förhand! :)
    • Anna : fick du Studiebevis när du slutade på gymnasiet? Eller fick du Examensbevis?
    • elev. :

      Jag fick studiebevis.

    • Anna : I så fall gör du planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux. Du visar alla dina tidigare betyg till SYV på komvux i den kommunen, i Sverige, där du är folkbokförd.
    • Julia : Jag ser ett ganska stort PROBLEM med din framtida behörighet till Arbetsterapeut & Tandhygienist. Var god läs mitt svar nedan.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sophia!
    Du skriver "Jag fick ej godkänt i 2 matematik och 2 fysik ämnen" - jag tror du menar att du fick F i kurserna fysik1a och fysik2 samt i två av mattekurserna men jag vet inte vilka mattekurser du skriver om.
    Om din högskoleutbildning ej kräver matte eller fysik för särskild behörighet så kanske du kan på komvux läsa mot examensbevis inom Samhälle-Humaniora och i så fall behöver du inte ha fysikkurserna alls och inom matematik behöver du endast matematik 1. Men om du redan har godkänt betyg i t.ex matematik2 tar du in den kursen i ditt examensbevis. till högskoleutbildningar som ej kräver matte ger matte2 + 0.5 meritpoäng. Du kan få ännu + 0.5 merit/extra-poäng för godkänt betyg i matematik3 (3b eller 3c). Men du kan å andra sidan uppnå max meritpoäng även utan högre mattekurser: genom engelska 7 och moderna språk 3 och 4.
    Det är sedan 1 juli 2021 ännu mer flexibelt vad gäller vilka kurser man kan ta in i examensbevis från komvux men helt fritt är det inte, det finns ganska många regler (det är komplicerat), därför rekommenderar vi göra planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux.
    Det finns inga fördelar för dig att ta ut examensbevis inom Teknik-Naturvetenskap om "din" högskoleutbildning ej kräver fysik eller högre mattekurser och du kan i så fall skippa de kurserna du fick F i och läsa andra kurser på komvux och ta in dem i ditt examensbevis. Att läsa kurserna på komvux utan att på förhand gjort upp en plan (tillsammans med SYV på komvux) kan innebära vissa risker: att du läser någon kurs i onödan (som du sedan inte kan ta in i ditt examensbevis); ett av "problemen" är att du behöver exakt 2400poäng för examensbevis. Skulle det bli så att du har 2450poäng men inte kan ta bort en 50p.kurs för att den är obligatorisk, då måste 100p.tas bort och då räcker inte antal poäng för att uppnå kraven för examensbevis. Fysik1a är en 150poängskurs, så du behöver en 100p.kurs och en 50p.kurs eller tre stycken 50p.kurser för att ersätta de poängen. Det är få 50p.kurser som finns på gymnasienivå och vilka av dem som komvux i just din kommun kan erbjuda, får du ta med komvux i din kommun (utbud på komvux i olika kommuner kan vara väldigt olika).
    Exempel på 50poängskurserna:
    Religionskunskap 2
    Psykologi 1
    Psykologi 2a
    Psykologi 2b
    Språk-specialisering retorik1a
    Konstarterna och samhället
    Bild och form 1a
    Filosofi 1
    Filosofi 2

    • elev. :

      Ber om ursäkt, skulle vara mer specifik, jag har inte godkänt i fysik 1 och 2 samt matematik 3c och 4c. Jag tänkte söka till arbetsterapeut eller tandhygienist, bägge kräver endast upp till matematik 2. :)! Jag har redan gjort engelska 7 samt två moderna språk. Alltså kan jag satsa för andra ämnen i så fall om fysiken och matematiken inte krävs?

      Oavsett tänker jag tänkte kontakta SYV och diskutera vad som går ifall jag kan ersätta. Tack Anna! :)

    • Anna : Skulle du läsa mot examensbevis inom område Naturvetenskap-teknik då behöver du i ditt examensbevis ha fysik1a och matte 3c (i en av de kurserna kan du ha F-betyget kvar men i en annan kurs måste du läsa upp till lägst E), men för examensbevis i Samhälle-Humaniora behöver du inte ha fysik eller högre matte än matte 1. Se vad komvux i din kommun kan erbjuda. Läs kurserna i vilka du tror du kan få högre betyg, eller läs kurserna inom det som du är intresserad av, nämligen Hälsa och sjukvård. De yrken du vill läsa mot är inom det område. Formellt sett behöver du inte ha läst medicin eller omvårdnad på gymnasienivå men det är ju dina intressen, så kan du förena nytta med nöje: både få ihop till examensbevis men också lära dig mer inom de områden som intresserar dig!
    • Anna : Det finns gymnasiala kurser som heter "Anatomi och fysiologi 1 och 2". Varje av kurserna är på 50poäng. Tillsammans blir det 100p. för två kurser. Vet dock ej om komvux i din kommun kan erbjuda de kurserna.
    • elev. :

      Tack så mycket med hjälpen Anna! :) Alltså, om jag läser upp till examensbevis i Samhälle-Humaniora så behöver jag inte fixa upp matten och fysiken, och istället fokusera på andra ämnen inom det området, om jag har förstått rätt? Alla andra ämnen förutom fysik 1 & 2 samt matematik 3 & 4 har jag godkänt i.

      Jag bor i Karlstad och det verkar som att kommunen inte erbjuder Anatomi och fysiologi 1 och 2, men jag bokade tid med SYV för nästa vecka och tänkte se vilka alternativ som finns!

    • Julia :

      Bra att du bokade tid med SYV på komvux! Ta med dig dina betygsdokument till mötet med SYV. Bra om du på förhand tittar genom utbudet av vad komvux kan erbjuda och har förslag på vilka kurser du vill läsa. Det är nu, sedan 1 juli 2021, ganska fritt (men inte helt fritt) vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux. Det största problemet kan för dig bli att hitta en 50poängskurs att läsa för att det finns få gymnasiala kurser á 50 poäng men psykologi-kurserna är á 50p./styck, så se om Psykologi1 t.ex erbjuds på komvux i din kommun.

    • Julia : Jag såg nu vilka högskoleutb.du vill komma in på och där krävs godkänt betyg i naturkunskap 2. Jag skriver ett nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    för de högskoleutbildningar som du nämner i din fråga - arbetsterapeut- och tandhygienistprogrammet krävs bl.a godkänt betyg i Naturkunskap 2.
    Om man har godkända betyg i fysik1a + kemi1 + biologi1 behöver man i så fall inte läsa naturkunskap 2. Även de som tar examen från VO/Undersköterska och NB kan genom ersättningskurserna ha samma behörighet och behöver inte läsa nk2.
    I nk2 ingår delar av kurserna fysik1a, kemi1 och biologi1.
    Det finns viss "överlappning" i innehållet vad gäller ämnena Naturkunskap och de andra naturvetenskapliga ämnen som fysik, kemi och biologi.
    Du kan läsa kursen naturkunskap 2 men den kommer inte (med stor sannolikhet) kunna ingå i samma examensbevis som kurserna i ämnena kemi och biologi (på grund av "överlappningen" i kursinnehållet).
    Så, du behöver antingen ta in Godkänt betyg i Fysik1a in i ditt examensbevis (jag antar att du har godkända betyg i kemi1 och biologi1), eller så skippar du fysik1a och läser mot examensbevis inom Samhälle/Humaniora (och behöver med det inte heller ha matte 3), men då måste du ha naturkunskap 2-kursen utanför ditt examensbevis (på ett separat dokument: utdrag från betygskatalogen).
    Så jag ser 2 lösningar:
    lösning nr.1 - du måste få godkänt betyg i fysik1a. Du kan fortfarande läsa mot examensbevis inom Samhälle/humaniora och skippa matte 3 (eller så läser du matte 3, eller tar in matte 3c in i ditt examensbevis med F-betyget). Betyget F drar ner ditt meritvärde ganska mycket, dock. :(
    lösning nr.2 - du läser naturkunskap 2 men kommer troligtvis inte ha den kursen inom ditt examensbevis; här är det rektors bedömning som gäller (men eftersom överlappningen i kursernas innehåll är ganska stor, blir jag förvånad om du ska kunna ta in nk2 och kemi och biologi-kurserna in i ditt examensbevis). Ofta kan man ta in en kurs, t.ex kemi1 eller biologi1 in i samma examensbevis där även naturkunskap 2 finns med.
    Jag vet inte vilka betyg du har i ämnena kemi och biologi. Om de betygen inte är så höga, så kanske du kan "glömma" att du läste de ämnena och läsa kurserna Naturkunskap 1b och sedan 2 (det borde bli lätt för dig att få höga betyg i de kurserna).
    Men om du "skippar" kemi1och2 samt bio1och2, då "förlorar" du 400poäng och måste ersätta de poängen med andra kurser. Det är en hel termin på heltid (= 20 veckors studier på heltid).
    Så, frågorna är:
    - har du bråttom och vill bli behörig att söka till högskoleutb.snarast?
    eller
    - vill du försöka få så högt meritvärde som möjligt + genom längre studier på komvux bli ännu bättre förberedd inför akademiska studier?
    men även
    - kommer komvux i din kommun "gå med" på att ge dig plats på fler kurser än det som är ett "nödvändigt minimum"? Komvux kan säga att du får plats på kurserna som snarast möjligt ger dig examensbevis. Det kostar pengar att erbjuda plats på kurserna. I examensbevis från komvux får 150 p., betygsatta med F, ingå. Det drar ner meritvärde ganska mycket, men det är inte ngt som hindrar komvux från att utfärda examensbeviset.
    Sedan, om du kommer eller inte kommer in på "din" eftergymnasial utbildning, är inte heller ngt som komvux är särskild bekymrad över. Om du får ut examensbeviset, är du "färdigutbildad". Vad du gör sen, är ditt problem, inte ngt. som komvux ansvarar för.
    Jag har ett förslag: fundera över att söka yrkesutbildning till undersköterska på komvux. Och ta sedan ut Yrkesexamen som undersköterska. I den utbildningen ingår kurser som genom "ersättning" ger dig samma behörighet som naturkunskap 2, du behöver alltså i detta fallet inte läsa varken sig fysik1a eller naturkunskap 2. Du kommer kunna ta in kurserna matte 2, svenska 2 och 3 samt eng6. Du får på det sättet ut ett yrkesexamen som ger dig högskolebehörighet och även särskild behörighet till de utbildningar som du säger du vill komma in på.
    Ännu fler fördelar med att ta ut examen som undersköterska:
    - du kommer lära dig mycket om hälsa och omvårdnad vilket är jättebra med tanke på ditt framtida yrkesval;
    - det är jättebra att kunna ge första hjälpen om olyckan är framme (vilket kan hända när som var som...);
    - du kommer kunna jobba extra vid sidan av studierna på högskolenivå + lätt få sommarjobb "mellan kurserna" på din högskoleutbildning.
    Kurspaket "undersköterska" kan på komvux i olika kommuner finnas som två eller tre-terminers utbildningar.
    ***
    Utifrån information i din fråga avläser jag att du saknar 450 poäng. Du läser på heltid på en termin 400poäng (20 veckors studier). Du kan hinna läsa in 450poäng på en termin. Att läsa kurspaket "undersköterska" kommer ta längre tid än en termin men det går kanske "plocka ut" några kurser från kurspaket "undersköterska" eller Omvårdnadsutbildningen (kan finnas olika namn på komvux i olika kommuner) som ger dig (genom ersättning) samma behörighet som nk2-kursen ger, så du slipper läsa nk2. Frågan här är dock om du i samma examensbevis kan ta in även kemi och biologikurserna? Det blir rektors-bedömning om "överlappningen" är för stor eller om hen tycker att det är OK.

    OBS! sista kompletteringsdag till VT23 blir 1 dec 2022. Se info på Antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum Om du ska börja läsa på komvux i mitten på augusti, har du 3,5 månader på dig (cirka 15 veckor) och det är för kort tid att kunna läsa in 450 gymnasiala poäng och ta ut examensbevis. Så, antingen måste du börja läsa sommarkurserna nu, snarast och fortsätta sedan på hösten, eller så läser du 2 terminer: hela nästa läsår och söker till högskola till HT23.

    • elev. :

      Hej! Tack så mycket för svaret Julia! Jag har godkänt i kemi 1 & 2 samt biologi 1 & 2, ja. Och ja, jag saknar 450 poäng, om jag vill få gymnasieexamen så måste jag komplettera minst 350 merit värt av kurser (ett 150 kurs och två 100, eller någon anna variant så länge det blir till 2400 totalt minst). Jag vill helst hamna i högskola innan max ett och ett halvt år, men vill gärna få allt gjort i år. Jag tänkte göra HP för att komma in i universitet, men vill bara fixa upp till 2400 merit för att få examensbevis, däremot vill jag helst undvika matematik och fysik (vilket är dem enda ämnen jag inte fick godkänt i) för att jag är orolig över att få underkänt igen, samt så krävs dem inte för det jag ville plugga vidare till. Alltså vill jag bara plugga upp för att bli behörig till examensbevis/gymnasieexamen i princip så smidigt som möjligt, utan vikt på räkne ämnen som jag är orolig över.

      Undersköterska verkar definitivt som en vettig alternativ, och jag tänker nämna det under SYV mötet. jag kollade och det finns i Karlstad, nämnd "Vård- och omsorgsutbildning" Men om jag fixar Fysik 1a och därefter pluggar upp inom samhälle-humaniora, går det att undvika då jobba upp matte 3&4 samt fysik 2? Eller så kan undersköterska fixa allt det, vilket innebär att jag inte behöver jobba upp fysiken plus matten alls (förutom matte 2, som inte är särskilt svårt)? Igen tack så hemskt mycket för ditt svar, den gav mig många alternativ samt lösningar som jag tänker ta upp med SYV!

    • Julia : Så bra att du tycker mitt svar blev till hjälp! En liten fundering: varför skulle det endast räcka med att få ännu 350poäng om det saknas 450poäng? du kan ju inte ha kursen Idrott och hälsa1, 100p. in i ditt examensbevis från komvux (så den kursen "faller bort").
    • elev. :

      Ber om ursäkt, men vad innebär det? Är det att jag måste fixa ännu ett ämne, istället för idrott och hälsa? Min tanke var att fixa upp till examensbevis med ersättnings ämnen (istället för att jobba upp fysik och matematik), men måste jag även ersätta idrott i så fall? I andra ord, att det räknas som 550 poäng som måste kompletteras (totalt) eller minst 450? Tack i förhand, Julia!

    • Julia :

      I examen från gymnasiet ingår 2500poäng. Det krävs 100p.mindre för examensbevis från komvux. Och Idrott1-kursen är just på 100p. :)

    • elev. :

      Jaha okej, jag förstår! Så alltså måste jag fixa upp allt som inte är godkänt (450)/ ersätta till motsvarande 450 poäng med andra ämnen, eller alternativt söka till undersköterska. Tack så mycket Julia, då har jag många alternativ för att jobba upp för behörighet samt mycket att ta upp med min SYV! :)

    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer