Mohamed
    Hej,
    Jag går i 2an på gymnasiet och har hittills väldigt höga betyg. Jag har dock ett betyg i idrott som är lågt och jag är rädd att det ska sänka mitt jämförelsetal. Jag planerar att läsa matte specialisering nästa år som en utökad kurs och undrar om mitt betyg i den kursen kan ersätta mitt betyg i Idrott.
    Mvh,
    Mohamed
    • Vägledare :

      Det finns ett "tråkigt sätt" att undvika ha betyget i Idrott och hälsa 1 inräknat, det är att missa kraven för examensbevis, få ut studiebevis (som inte ger behörighet till högskolestudier) och komplettera på komvux efter gymnasiet och ta ut examensbevis från komvux. I examensbevis från komvux kommer inte Idrott1 ingå, för att det är sedan 1 jan 2017 ändring som säger att det betyget får ej ingå i examensbevis från komvux (på komvux finns inte undervisning i idrott).
      I så fall kommer du prövas endast i BII, kompletteringsgruppen, och det tar också längre tid innan du kan komma in på högskola (eftersom du kommer behöva komplettera och ej kan komma in på en högskoleutbildning direkt efter gymnasiet).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Idrott och hälsa 1 är en av de Obligatoriska kurser på gymnasiets alla nationella program och betyget i den kursen måste ingå i examensbevis från gymnasiet, för att i annat fall kan man inte få ut examensbevis och får ut endast ett studiebevis, som inte ger behörighet till högskola-universitet. Så, svar på din fråga är - tyvärr Nej.

    • : Jag vet att idrott måste finnas med i mitt examensbetyg men jag undrar om det kan uteslutas från mitt jämförelsetal.
    • Anna : Nej, det kan man inte göra. Om betyget finns i examensbeviset, då räknas betyget in (gäller inte gymnasiearbete, GA, där man som högst kan få E - betyget i GA räknas alltså inte in).