Ester
    Jag bor i Vilhelmina där det finns ett gymnasium som har en teknikprogram med inriktning informations- och medieteknik. Jag skulle vilja gå design och produktutveckling, som finns på t ex Dragonskolan i Umeå. Skulle jag få inackorderingstillägg ifall jag skulle gå där för att få den inriktning jag vill ha?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ester,
    du har rätt i att gymnasieskola i Vilhelmina, Malgomajskolan, erbjuder endast en av inriktningar på teknikprogrammet. Saken är dock den att inriktning på Teknikprogrammet läses allt som oftast från åk2... och i åk1 läser alla elever på teknikprogrammets olika inriktningar - samma kurser. Du kan därför läsa första år på gymnasiet på hemorten, så blir det billigare och bekvämare. Detta för att läsa på annan ort kan inte bli "gratis". Bidrag täcker endast en del av kostnader. Elevernas familjer bekostar resten. Att komma under 2.000 kr extra i månaden är svårt. Ibland kostar det ännu mer - med boende, resor mm.
    Sedan, är det också så att du, som icke-myndig, är beroende av dina vårdnadshavares godkännande för dig att flytta. Om de godkänner flytt för dig, åtar de också ta hand om "den ekonomiska biten", hitta bostad för dig och ansvara för allt annat, "runt om"....

    Vilhelmina & Umeå ligger under samma gymnasieantagningskansli - antagningskanslier.se/?s=vilhelmina&umea. Och därför, trots att Dragonskolan i Umeå >> är en kommunal skola, borde du mottas i första hand, dvs konkurrerar om plats med dina grundskolebetyg. Det är 23 mil mellan städerna. Det blir långt att åka hem besöka familjen. Men det är, som sagt, upp till dina vårdnadshavare att bestämma om du kan flytta eller inte; detta gäller fram tills du fyller 18 år (sedan får du bestämma själv).

    Om skillnader mellan inriktningar på Teknikprogrammet...
    Inriktningskurserna utgör 300 poäng (av 2500 p. som man läser under 3 år på gymnasiet); det är alltså en ganska så liten del (12 %) av utbildningen. Dessutom, är det inte omöjligt att någon/några av de kurser som ingår i den inriktning du vill läsa, kan läsas även på en annan inriktning, som valbara kurser (inom Programfördjupningen eller inom Individuellt val).

    *****
    P g a du vill komma in på en KOMMUNAL gymnasieskola i en annan kommun - är det till din kommun, som frågan går - ang. hur mycket du kan få i Inackorderingsbidrag. Personal på ditt gymnasieantagningskansliet och på utbildningsförvaltningen i din kommun borde kunna ge dig de exakta summan/månad.