Anastasia
    Hej! Jag undrar ifall jag kan få mer än 2,5 i merit?

    När jag gick till syv i huddinge komvux men var osäker på hennes svar. Jag tänkte plugga matte 3b och det sa hon jag får 0,5 då extra i merit om jag blir godkänd i kursen. När jag egentligen har redan maxat mitt meritvärde, alltså 2,5. Stämmer det och räknas det med i meritvärdet som blir alltså 3 totalt eller räknas det som ett helt vanligt betyg?

    Samma sak med spanska 5 som hon sa jag kan få 0,5 ytterligare i meritvärde, jag har endast läst till 3 och 4 men som tidigare nämnt har jag redan maxat mitt meritvärde. ( spanska 3 och 4 samt engelska 7)

    För Naturkunskap 2 sa hon också jag kan få extra merit för som är 1. Kan jag? Eller räknas det som ett helt vanligt betyg som typ samhällskunskap osv.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anastasia,
    om du har eller kommer få Gymnasieexamen /Examensbevis/ - finns reglerna kring meritpoäng på Gymnasieguiden.se/informeras/merit. Ingen kan få mer i "merit" - än 2,5 meritpoäng, för att det är max.

    Däremot, om du redan har max i merit men läser kurser som "i princip" ger meritpoäng - och om du får högre betyg i de kurserna än genomsnittet i ditt examensbevis, kommer de nya betygen räknas in /som komplettering/ och kan på så sätt höja ditt meritvärde.
    Exempelvis - om du har alla B betyg i ditt examensbevis och får A betyg i matte 3, kommer betyget i matte 3 räknas in, och höjer ditt jämförelsetal med 0.1 ... men antal Meritpoäng är ändå max 2.5.

    Vänligen
    ANNA