jenny
    Har kommit in på.mitt fjärdeval till ssk men på campus 35 mil bort. Tänkte då jag sökte att allt på scemat inte är obligatoriskt. Nu då jag såg schemat så blev jag väldigt osäker. . Känns jobbigt o säga nej. Program ansvarig har semestet o jag måste bestämma mig!!
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny!

    Utbildning till sjuksköterska (sjuksköterskeprogrammet) är på heltid, dagtid och det innebär att du måste kunna vara på skolan alla vardagar mellan kl.8 och 17.00 - vid behov. Schemat kan ändras med kort varsel och många moment är obligatoriska. Även de icke-obligatoriska moment, t.ex större föreläsningar när ingen "tar närvaron" är det mycket bra att delta i, för att det kan man annars få ångra när man i slutet av terminen kanske inte klarar alla tentor.

    Detta innebär att du måste flytta eller veckpendla. Att bo 35 mil bort och gå utbildning på heltid, dagtid - bedömer jag som ett omöjligt upplägg.

    Jag förstår att det kan kännas svårt (eller t o m omöjligt) att med kort varsel flytta. Jag känner inte till din familjesituation heller. Det är, oavsett familjesituationen, svårt att hitta bostad så gott som överallt i Sverige idag.

    Fundera över om du har vänner, släkt eller goda bekanta i den staden där du kom in på utbildningen och om du i så fall skulle kunna hyra in dig hos dem till att börja med. Man kan ställa sig i kö till studentbostad. Man kan också se över möjlighet att köpa en liten "etta" i en avlägsen förort, om man har råd... så att pendlingstid blir i alla fall rimlig (inte mer än 1,5 tim enkel väg). Det finns exempel när flera studerande "går ihop" och köper en lägenhet som de sedan delar på under studietiden.

    Om du tror att du från programansvarig får svar att det går att bo 35 mil bort och gå sjuksköterskeutbildningen, så tror jag tyvärr inte att du kommer att å det svaret, men du bör i alla fall ställa den frågan, om du vill ha svar. Någon på utbildningen måste ju finnas på plats redan nu. "Allt" kan inte hänga på en enda person som är på semester. Du kan prata med Studievägledare både på insittutionen och på högskolan centralt.

    Om du kom in på ditt fjärde alternativ, så har du tre högre prioriterade alternativ och jag hoppas du kommer in på någon av dem. Vi får hålla tummarna hårt!

    Hoppas det löser sig bra för din del!

    Bästa hälsningar

    ANNA