Arvin
    Hej, går andra året på gymnasiet och jag undrar om jag kan välja modersmål som mitt ända iv val, för man får väll 300 poäng för modersmål under dem tre åren man går i gymnasiet? Och man behöver ju bara välja 200 poäng, alltså räcker det väll med att bara välja modersmål? Eller har jag fel? Sedan i trean kan jag välja 200 poäng i programfördjupning?
    Som engelska 7 och matte 5c?

    Altså: i tvåan har jag bara modersmål, och trean engelska 7 och matte 5c. Kan jag göra så? Eller läser jag för lite respektive för mycket kurser då?
    Tack i förhand!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du har i regel 200 kurspoäng som du ska läsa inom Individuella valet -då kan du läsa Modersmål för dom om ditt hemspråk finns i din kommun - det finns tre kurser som är 100 poäng var. Så du kan välja att bara läsa dom om din skola erbjuder det - jag ser inga problem. /Lena, Syv