Hej Adnan,
    om du har godkänt betyg i samhällskunskap 1b blir du mycket lågtprioriterad när du söker läsa samhällskunskap 1a1 och/eller 1a2. Det är vill råda dig till är att du söker läsa samhällskunskap 1b, och inte de två små kurserna som tillsammans utgör samhällskunskap 1b. Den realistiska vägen för dig att gå är snarare via en Prövning. Sök var du kan göra prövning i Samhällskunskap 1b.
    De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i alla de olika svenska städer. Gör samtidigt ansökan om att läsa samhällskunskap 1b på komvux, är mitt råd. Det är inte förbjudet att söka till komvux och man kan faktiskt ha tur och komma in, om pengarna i budgeten på komvux i din kommun räcker även för att ge plats för sökande som vill läsa för konkurrenskomplettering.
    Vänligen och Lycka till!
    ANNA