Shahed
    Hej!
    Jag går i andra ring i natur och ska börja trean nu efter sommar. Jag har många E, några D och få C, och jag vill ha 18p men jag tror att det är omöjligt nu eftersom jag har för många E.Jag vill inte gå i komvux eller något liknande eftersom jag vill inte förlora ett år. Högskoleprovet är inget alternativ, eftersom det är gymnasiebetyg jag är ute efter.Jag har inte lagt ner så mycket tid på plugget, fastän jag vet att jag kan mycket bättre.Jag vill göra prövningar under tiden jag går i trean men jag har läst nu att man inte kan. Jag vet inte vad jag ska göra eller hur jag ska ta mig till väga. Måste jag få alla A i trean för att det ska över väga eller hur ska jag lösa det.?
    • :

      Hej! Är ingen SYV, men ska försöka svara på din fråga. Som du säger kan man inte göra prövningar inom gymnasietid på kurser man redan är godkänd på. Mitt råd är att satsa på att få så höga betyg under ditt sista år. Eftersom jag inte vet exakt vilka betyg du har går det inte att svara på om du kan få 18 i meritvärde med A i alla kurser från trean. Men det viktiga här är att bra betyg har du nytta av oavsett, så satsa på så höga resultat som möjligt.

      Alternativet du har är att göra prövningar efter gymnasiet. Man får göra prövningar i hela landet, men det brukar vara svårt att finna info gällande detta, men man brukar börja med att kontakta sin gymnasieskola alternativt nåt komvux i närheten. Observera att varje prövning kostar 500 kr, och det kan bli så att priset höjs i framtiden eftersom avgiften inte täcker de faktiska kostnaderna. Detta är dock aktuellt först då du tagit studenten, så satsa på att göra ditt bästa kommande läsår. Jag tycker också att du bör prova att skriva högskoleprovet fler gånger, man brukar förbättra sig med tiden. Kombinera med lite självstudier så kan det gå riktigt bra.

      Lycka till med dina fortsatta studier!
      Med vänlig hälsning,
      Brendan

    • Anna : Tack så mycket Brendan, för en mycket bra kommentar !

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Brendan gav ett riktigt bra svar i kommentaren till din fråga! Du kan med fördel använda info o Brendans kommentar!

    Ännu ett möjligt alternativ är att söka till en folkhögskola - redan nu eller efter år3 på gymnasiet. Med omdöme från en Allmän Kurs på en folkhögskola söker man i BF urvalsgruppen. Kommer du på en folkhögskola nu till hösten, kan du få omdöme till sommaren 2020. Du byter i så fall från gymnasiet till en folkhögskola; det är i hela Sverige som folkhögskolorna finns; utanför stora städer kan man bo på folkhögskolans internat/studerandeboende.

    Kommer du på en fhsk nästa höst, kan du tidigast få omdöme till sommaren 2021. Det tar minst ett läsår, eller vårtermin plus hösttermin, om man börjar på fhsk i januari.