Kimia
    Alltså att konkurrera efter VO på komvux,och kunna höja sitt meritpoäng.Går det?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej,
    om du får högre betyg på kurser som du läser på KomVux, jämfört med dem, som du får på gymnasiet - höjer du Meritvärde/Jämförelsetal på dina betyg.
    Det viktigaste, dock, är att bli BEHÖRIG.
    Man kan ha höga betyg men inte ha läst alla kurser som krävs för behörighet - och man kommer inte in på utbildningen.
    Är man behörig, kan man konkurrera om en utbildningsplats på högskolan med resultatet från Högskoleprovet.
    Bäst är det - givetvis - att bli behörig OCH ha höga betyg.

    Vänligen
    Mikael SYV