Alva
    Hej, jag har precis börjat första året på gymnasiet, och det största problemet för mig just nu är att allting är för lätt. Alla kurser vi läser nu är precis samma som jag redan gjort i nian, och jag känner mig inte särskilt motiverad till att gå till skolan eftersom jag ändå inte lär mig något. Jag behöver inte ens plugga till proven (något som iochförsig är ganska skönt) och får ändå bättre betyg på dem än jag fick i nian.
    Dessutom trivs jag inte så bra i min klass, jag tycker de flesta är väldigt omogna och störande
    Jag undrar då om det går att hoppa upp en klass så att man på nåt sätt läser igen alla kurser nu? Typ tentar av dem? Så att jag antingen börjar tvåan efter jullovet eller i trean efter sommaren.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, vad tråkigt att det blivit så här! Är det rätt program? Det är helt upp till skolan om de kan erbjuda dig att tenta i vissa kurser. Dock tror jag det bli svårt att helt tenta av alla kurser så du kan gå upp i tvåan.

    Jag tycker du ska diskutera med lärarna om de har möjlighet att utmana dig med lite tuffare uppgifter - så du inte blir understimulerad. Boka en tid med din Syv på skolan och diskutera olika alternativ för att du ska känna att du lär dig saker. Hoppas det löser sig!/Lena, Syv