Samira
    Hej!
    Finns chanser att jag inte klarar av att få 2250 av 2500 poäng men kan jag fortfarande komma in på någon universitet om jag gör högskoleprovet och får tillräckligt med poäng för att komma in på just den utbildningen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Nej, Samira. Tyvärr så är svar på din fråga - nej.
    Högskoleprovet befriar inte för kravet på att bli behörig.
    Högskoleprovet gör man för att konkurrera om en plats.
    Obehöriga deltar inte i konkurrensen om en utbildningsplats, inte till högskola i alla fall.
    utan minst 2250 godkända gymnasiepoäng får du inte Gymnasieexamen och med det kommer att sakna Grundläggande behörighet.

    Du har då följande alternativ:
    - att läsa på komvux eller genom prövningar uppnå tillräckliga betyg och ta ut Gymnasieexamen från komvux;
    - söka jobb;
    - söka till yrkeshögskola, se utbud på www.yhguiden.se (och nya YH utbildningar kommer att läggas ut i mitten på februari och du hittar förhoppningsvis några som verkar intressanta för dig); - just till YH är det generösare regler vad det gäller behörighet. Upp till 20% kan tas in som saknar behörighet.

    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte