Ludvig
    Hej! Jag är väldigt sugen på att studera i USA, gärna vid ett så prestigefullt universitet som möjligt. Jag har någorlunda bra betyg, med ett snitt något närmare A än B poängmässigt. Jag inser dock att detta inte på långa vägar räcker till att komma in på de mest prestigefulla universiteten i USA. Vad jag däremot har är enastående och rentav väldigt spektakulära "extra curricular activities". Min fråga är således hur stor vikt som läggs på betyg och hur stor vikt som läggs på annat vid ansökan? Är det helt kört oavsett hur bra "extra curricular activities" man har eller går det att rädda upp med exempelvis de betygen jag nämner och ett bra resultat på SAT/ACT?
    • : Hej! Är ingen SYV, men eftersom Harvard ligger i USA är det väldigt svårt att veta exakt om vilka krav de ställer, eftersom antagnings- och behörighetsreglerna är helt olika från land till land. Vad jag vet så brukar universitet i USA tillämpa en "holistisk bedömning", alltså att de bedömer dig i en helhet, där betyg och extra-curriculars spelar stor roll. Det finns de som kanske inte har starka betyg, men som lyckats visa upp sin passion genom sina fritidsaktiviteter, och på så sätt blivit antagna ändå. Men med utlandsstudier uppkommer ju saker som vi svenska studenter inte tänker på, såsom studieavgifter, studievisum. Förslagsvis är att du besöker Harvards hemsida och ser vad för krav de har för "international students", alltså studenter från andra delar av världen än USA. Det kan ge dig en inblick i vad som krävs. MVH, Brendan

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ludvig,
    om studier utomlands kan Fråga SYV endast ge mycket generell information; exempelvis kan vi hänvisa till en sida som vi bedömer som pålitlig - studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/usa och det är också bra att läsa på lärosätets egen hemsida.
    Du kan också ställa frågor till personal som jobbar på Harvard, för att vem kan veta mer om deras utbildningar, än de själva? :)
    Vänliga hälsningar
    ANNA