Matilda

    Jag behöver läsa följande kurser: Matte 4, Fysik 1, Fysik 2, Biologi 1, Biologi 2, Kemi 1 och Kemi 2 för att kunna ansöka på tandläkarprogrammet. Kurserna börjar i januari och slutar i juni så jag antar att samma sak gäller år 2023. Jag undrar då om det är möjligt att läsa alla dessa ämnen från januari till juni 2023 för att hinna ansöka på programmet i september samma år? Jag har inte kunnat ansöka tidigare då jag har gått på högkola i 3 år, jag tar examen i juni.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda!
    Kurserna du nämner i din fråga, som du behöver läsa för att få naturvetenskaplig behörighet, nämligen gymnasiala kurser Matte 4, Fysik 1, Fysik 2, Biologi 1, Biologi 2, Kemi 1 och Kemi 2 "går" på sammanlagt 750 gymnasiala poäng. På heltid läser man 20 gymnasiala poäng per vecka. Alltså, om man läser en kurs åt gången, så läser man fysik 1a, 150 p. på 7,5 veckor och de övriga kurser på fem veckor per kurs.
    Det tar 37,5 veckor på heltid att läsa alla de kurserna. Det är inte rimligt att anta att kunna läsa alla de kurserna från januari till juni, bland annat för att komvux eller en folkhögskola kommer inte bevilja platser på så många kurser för så kort tid (detta för att chansen att lyckas få godkända betyg är i så fall rätt små).

    Dessutom tänker jag på följande:
    - konkurrens om platserna på tandläkarprogrammet brukar vara hård. Du behöver därför sträva efter Höga betyg, inte endast godkänd. Betygen i fysik1, bkologi1 och kemi1 kommer inte räknas in i ditt jämförelsetal, men de övriga betygen kommer räknas in. Att läsa "2 st. heltider" samtidigt och dessutom få höga betyg i kurserna - går bra mest teoretiskt sett, inte i praktiken.
    - Jag tänker också på en studiemedels-fråga. Du skriver att du läser en högskoleutbildning som är på 3 år. Om du tar studiemedel för den utbildningen, har du sedan endast 3 år "kvar i potten" att ta av och tandläkarprogrammet är på 5 år. Du måste i så fall även tänka på din försörjning under studier på tandläkarprogrammet: hur du ska klara din ekonomi om du måste läsa i 2 år utan att kunna ha studiemedel.
    Det upplägget som jag föreslår är att du läser naturvetenskapliga kurser (på komvux eller på en folkhögskola) i "normal takt", endast på heltid, vilket kommer ta nästan ett helt läsår. Eller t o m så att du läser på deltid, kanske på halvtid och jobbar samtidigt och sparar pengar, så att du sedan ska kunna klara av att läsa i 2 år utan studiemedel. Sträva efter så höga betyg som möjligt!

    • :

      Tack så mycket för ditt svar. En till fråga: om jag läser fysik 1, biologi 1 och kemi 1 på komvux i en termin och sedan läser ett naturvetenskapligt basår på GU med resterande ämnen kommer jag öka mina chanser ännu mer? Med tanke på att personer som endast har läst komvux hamnar i en annan urvalsgrupp. Jag har redan slösat 3 år på högskolan som sagt så jag har inte tid att försöka igen därför vill jag gärna veta allt jag (en medel smart person) kan göra för att kunna komma in på första gången förutom att sträva efter så höga betyg som möjligt (och vilka betyg är tillräckligt höga? är C bra?) Jag försöker vara realistisk så om jag vet att mina chanser är små kommer jag tyvärr inte ens försöka och kommer behöva nöja mig med min första utbildning istället.

    • Julia :

      Var god titta på antagningsstatistik till tandläkarprogrammen - antagningsgränsen under de senaste fem åren ligger stadigt på över 20.0 ( i alla fall i BII, kompletteringsgruppen, där du kommer att prövas) och det betyder att endast alla A-betygen räcker inte för då uppnår man bara 20.0, utan man förutom alla A-betygen behöver även ha några meritpoäng, alltså A-betygen även i engelska 7, moderna språk 3och 4 eller högre mattekurser (för tandläkarprogrammet är högre mattekurser - Matematik 5 och specialisering). Eftersom du på gymnasiet inte uppnådde behörighet till tandläkarprogrammet, behöver du komplettera. Var du kompletterar spelar ingen roll för det faktum att du KOMPLETTERAR och du kommer därför prövas i BII, kompletteringsgruppen. Sedan spelar det roll var man kompletterar om man tänker på påverkan på jämförelsetal/meritvärde. Om du har alla A-betygen från gymnasiet + några meritpoäng också, då vinner du på att behålla ditt meritvärde och komplettera på universitets-basåret eller på en folkhögskola, för att inte sänka ditt höga meritvärde. Du kan alltid hoppas på att komma in på högskoleprovs-resultatet om du har eller kan få mycket högt resultat på högskoleprovet (dock måste du bli behörig; högskoleprovsresultatet befriar inte från kravet på att vara behörig).