Seid

    Hej! Jag går årskurs 3 naturprogram på gymnasiet. Jag har tyska 3 som program fördjupning i min studieplan. Jag tänkte välja och läsa tyska 4 samtidigt eller tenta av denna kurs under samma läsår. Jag har engelska 7 som en annan program fördjupning vilket önskar jag ta bort om det går att läsa tyska 4 på något sätt och få betyg och extra meriten därifrån istället för engelska 7 kursen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Seid;
    den frågan du ställer här på forumet bör du ställa till SYV på din egen skola. Detta för att det ej finns generella regler som styr den frågan.
    Din rättighet som eleven på gymnasiet är att få läsa alla de obligatoriska kurserna + tillräckligt ANTAL poäng/kurser som kan ge möjlighet att uppnå kraven för examensbevis.

    Att läsa kurer för meritpoäng (de extrapoängen) ingår inte i elevens rättigheter. Ibland finns det möjlighet till det, och ibland - inte. Det försöker man lösa på varje skola, lokalt.

    Att tenta av eller göra Prövning  i en kurs - när du är gymnasieelev - har du rätt i 2 fall:
    om du fick F i den kursen
    eller
    om undervisning i en Obligatorisk kurs kan ej erbjudas.

    Att läsa samma språk på nivå 3 och 4 på ett läsår brukar inte gå. Men prata med tysk-läraren och med syv på din skola. Ytterst är det, dock, rektorn som är ansvarig; så om du vill - kan du vända dig till rektorn direkt, eller efter det att du har pratat med läraren i tyska och med SYV-en på din skola.

    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare