Lisen
    Hej!
    Nu känner jag att det är dags att börja tänka på att plugga vidare. Har dock två problem, har ingen aning om vad jag vill plugga eller hur jag ska komma in någonstans. Varje gång jag har sökt till olika utbildningar lite här och där så hamnar jag rätt långt bak i reservlistorna. Har alltid varit nöjd med mina betyg men dom räcker ändå inte. Min fråga är då om det är möjligt att antingen läsa till nya kurser eller höja de jag redan läst för att ha en större chans till att komma in där jag vill? Hur gör jag isåfall? Har gjort högskoleprovet tre gånger men inte fått det resultat jag behöver.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lisen,
    Har du Examensbevis? Det är olika regler för Slutbetyg och Examensbevis.
    Om du gick ut gymnasiet år 2014 eller senare, bör du ha fått Examensbevis.

    om du gick ut gymnasiet år 2013 eller tidigare, bör du ha fått ett Slutbetyg.

    Hej igen,
    utifrån info i din fråga och din kommentar - så är jag benägen att tro att du har ett Examensbevis. Då kan Nya kurser räknas in ENDAST om de krävs för Särskild behörighet ELLER om de Ger Meritpoäng.

    Första fråga - hur många Meritpoäng du har nu?
    Du kan ta ditt Examensbevis till SYV på komvux; så får du svar på hur många meritpoäng du har._ Max meritpoäng är 2.5.
    Om du inte redan har max i merit - vinner du mycket på att skaffa dig betyg i de kurser som ger dig meritpoäng.

    Om du redan har max i merit - då det endast Höja betyg i de kurser som ingår i ditt examensbevis, som gäller!
    Om du, dock, vill komma in på en utbildning - till vilken du idag inte är behörig, ex. om du vill komma in på Fastighetsmäklarprogrammet och du inte har matte 3 godkänt betyg, då behöver du skaffa dig det betyget och det kommer räknas in i ditt jämförelsetal. Du kan, i så fall, genom att få högt betyg i matte 3 få upp ditt jämförelsetal.

    • : Jag gick ut gymnasiet år 2016 så jag antar att jag har ett examensbevis då? Hur fungerar det då? Är väldigt dåligt insatt tyvärr. Tack så mycket för svar!
    • Anna : Se om du har fått Examensbevis eller Studiebevis. Det är väldigt stor skillnad på de två betygsdokument - och båda kunde man få om man slutade åk3 på gymnasiet år 2016.
    • Anna : Om du sökte till en högskoleutbildning och ej fick svar "obehörig" utan blev placerad i RESERV, borde du ha fått Examensbevis.