Kimia
    Om man väljer MA2A i individuellt val,kan man då läsa den kursen i tredje ring,istället för andra ring?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, Kimia
    du får önska läsa en kurs inom Indiv.val när det passar dig men schema-krock kan göra det omöjligt om du vill ha lärarledda lektioner då lektioner i just den kursen kan gå samtidigt som du har andra obligatoriska kurser. Obligatoriska kurser kan man inte hoppa över, därför går dem före. Alla kurser som man väljer till, som inte från början ingår i ett gymnasieprogram - finns det osäkerhet om. Garanterat valbara kurser, som t.ex. Matte 2 - måste erbjudas men det är inte skolans skyldighet att erbjuda den kursen när det passar en enskild elev, utan om den kursen erbjuds under å k 2, bör du läsa den då. Om du inte vill eller kan läsa den då, får du hoppas på att det går att ordna under å k 3, men om det inte går, så har du möjlighet att söka till KomVux efter gymnasiet.
    Hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare